Jubileumquiz – Fotovragen

logo-75-jaar-webBij fotovragen worden telkens vier foto’s getoond. De vraag is telkens: welke hoort er niet bij? Wie is de Fischer onder de Soviets?
fotografie
Vraag 1
Vier lokale helden:

StenGoes
A. Sten Goes
Henk de Heer2
B. Henk de Heer (de jonge versie hier…)
JelleWiering
C. Jelle Wiering
MarcelSchroerTata2015
D. Marcel Schröer

Vraag 2
Lokale en/of (inter)nationale bekendheden:

PiaSprong
A. Pia Sprong
AbScheel
B. Ab Scheel
AlinalAmi
C. Alina l’Ami
Sergei Tiviakov
D. Sergei Tiviakov

Vraag 3
Vier grote Nederlandse schakers. En nee, de titels van de heren hebben niets te maken met de oplossing van deze vraag.

HansBohm
A. Hans Böhm
MaxEuwe
B. Max Euwe
Jan_Hein_Donner
C. Jan Hein Donner
ErwinlAmi
D. Erwin l’Ami

Vraag 4
Vier oud-gedienden bij onze club:

JanBulk
A. Jan Bulk
HenkDankers
B. Henk Dankers
JanvanOs
C. Jan van Os
WillemVink
C. Willem Vink

Vraag 5
Hier zie je vier K’s:

Karpov
A. Karpov
Kortchnoi
B. Kortchnoi
Kramnik
C. Kramnik
Kasparov
D. Kasparov

delimeter

Vraag 1
Marcel Schröer, Sten Goes en Jelle Wiering wonnen allemaal minimaal 1x het Open Kampioenschap van Woerden (OKW).
B. Henk de Heer deed dat nog nooit (2015).
Vraag 2
Alle vier personen worden veel gezien op toernooien en doen verslaglegging daarvan. Ab Scheel, Alina l’Ami en Sergei Tiviakov zijn allemaal bekend van hun fotorapportages, alleen
A. Pia Sprong tekent de taferelen in plaats van vastlegging via fotografie!
Vraag 3
Zowel Max Euwe, Jan Hein Donner als Erwin l’Ami speelden simultaan tegen leden van onze club.
A. Hans Böhm heeft door de jaren heen ook vele simultaans gegeven, maar nooit op onze club. Ook nog toe te voegen in de rij van simultaangevers:

Loek_van_Wely
Loek van Wely

DanielYanofsky
Daniel Yanofsky

Vraag 4
Al zo lang als ik me kan herinneren spelen deze mannen met wit dezelfde opening. Voor Jan Bulk, Willem Vink en Jan van Os is de eerste zet steevast d4. Voor B. Henk Dankers kun je je altijd voorbereiden op de zet c4.
Vraag 5
Vier K’s, vier Soviets waarvan Kramnik, Karpov en Kasparov wereldkampioen zijn geweest. B. Kortchnoi heeft die titel nooit gehad.