ZWUF

Het ZWUF (Zuid West Utrecht Forensen) toernooi is een jaarlijks terugkerend evenement. Dit toernooi wordt ongeveer beurtelings georganiseerd door één van de deelnemende clubs. De volgende clubs vaardigen 1 of meerdere teams af: Het Kasteel (IJsselstein), Kijk Uit (Oudewater), Schaakclub Woerden, TRIO (De Meern) en Lekstroom (Nieuwegein -ASVN- en Vianen). In vroeger tijden speelden ook teams van Lopik en Montfoort mee.

Het ontstaan en de specifieke gedachte achter dit toernooi had ik niet paraat maar werd teruggevonden op de website van Het Kasteel:

“Tijdens de viering van het 12½ jarig bestaan van Het Kasteel in 1976 kwam de toenmalige wedstrijdleider (wijlen) Gerard Vijverberg met het idee een streektoernooi te gaan organiseren. Eind 1975 werd een vergadering belegd met de wedstrijdleiders van Nieuwegein, Lopik en Montfoort. Daar werden naam (Zuid-West-Utrechts-Forensen-Toernooi), groepsindeling (4 spelers), aanvangstijd (19.30 uur),  speeltempo (20 min. pppp.) en datum (eind maart) vastgelegd alsmede de door te berekenen kosten (toen 25 gulden). In maart 1976 was het zover en voornoemde verenigingen kwamen ieder met maar liefst 3 tot 4 viertallen ieder naar IJsselstein!  In 1977 organiseerde Nieuwegein het toernooi in de kantine van Henkel (Persil), in 1979 gevolgd door Lopik (in de kantine van Gouda’s Glorie) en ten laatste Montfoort (ergens in een lokaal zaaltje). Er werden 5 (!) bekers uitgereikt.

In de loop van de tijd kwamen TRIO, Kijk Uit, Woerden en (wijlen) Het Gambiet erbij en verdwenen Montfoort en Lopik. De talloze pogingen daarna andere “buurt” verenigingen erbij te betrekken (Har-mo-Nie, Vianen, Houten, Ameide) zijn altijd op niets uitgelopen.”