De historie van onze website

Woerdense schakers zijn een vlijtig en veranderlijk volkje. Dat komt onder andere terug in het aantal competitie opzetten dat we de afgelopen jaren hebben gespeeld. Daarnaast blijkt dat ook uit het aantal websites dat we tot nog toe gehad hebben. Eens in de zoveel jaar waren we toe aan een nieuw likje verf, een nieuwe techniek of een nieuw competitiesysteem dat in de site verwerkt moest worden. De URL www.schaakclubwoerden.com werd 18 april 2002 geregistreerd, we waren toen al aan onze tweede website toe. In 2021 werd het domein schaakclubwoerden.nl geregistreed en in gebruik genomen tegelijk met een vernieuwde WordPress website. De technische drijfveer achter de diverse websites was Marcel Schröer. Vormgevingen werden veelal verzorgd door Pia Sprong. Hieronder een overzicht van ons digitale presenteerblaadje door de jaren heen.

Website1999
Website 1999

Onze eerste website (voor zover nu bij mij bekend) had bewegend beeld. Het schaakbord aan de linkerkant zweeft over je scherm en het autootje rechtsonder gaat rijden zodra je er op klikt. Er staan interne uitslagen op vanaf 1997 tot en met 2000. Als je verder rondklikt op de site kun je ook informatie vinden over de zomercompetitie, het ZWUF toernooi, het snelschaakkampioenschap en diverse krantenknipsels waaronder bijvoorbeeld ook de remise van Erwin l’Ami tegen Shirov in een blindsimultaan. Ook heeft de site een voorspellende gave (of was het toen al een stille wens): het duurde nog een aantal jaar voordat Marcel Schröer echt in zo’n auto rondreed.

Website 2005_2
Website in 2005

Uit het scherm wat hier wordt getoond blijkt nog maar eens de veranderlijkheid van de club. Het betreft hier een voorstel voor een ander intern competitiesysteem. De website had een login knop waar nog geen functionaliteit achter zat. Qua beweging is dit gereduceerd tot het e-mail icoontje rechts onderin dat langzaam een envelopje wordt. Plaatsing van de interne stand vindt nog met de hand plaats. De indeling wordt in deze tijd nog gevoerd vanuit een (natuurlijk zelf geschreven) Access applicatie.

Website Henk 2007

Dan volgde een website met een geïntegreerd competitiesysteem, in Java gebouwd door Marcel Schröer. Hierin kon de wedstrijdleider de complete competitie bijhouden. U raad het al, de site werd als eerbetoon vernoemd naar de wedstrijdleider destijds: Henk Dankers. Naast de vernoeming van de website is Henk inmiddels ook benoemd tot erelid.

Het bijhouden van de competitie was een ingewikkelde zaak vanwege het spelen in drie groepen met een promotie-degradatie systeem, met ook promotie-degradatie partijen op een avond die ervoor konden zorgen dat je de week daarop in een groep hoger (of lager) speelde. Ook werd deze tijd nog een laddersysteem gespeeld, naast de interne competitie. Verder konden alle leden inloggen op deze website om stukjes te plaatsen.

Website 2011
Website van 2009 t\m 2013

Zo rond 2009 werd door Schaakclub Woerden voor het eerst gebruik gemaakt van een officieel Content Management Systeem (CMS), Joomla. De interne competitie wordt inmiddels bijgehouden via een tooltje genaamd “Sevilla” waarbij via FTP deze gegevens beschikbaar worden gemaakt binnen de site. Het is op deze website dat ook voor het eerst livepartijen worden getoond, hoewel dat in het begin (tijdens het OKW van 2012) nog niet helemaal soepeltjes verloopt. Er is een digitaal schaakbord aangeschaft, wat via een computer de zetten ook via het FTP protocol doorzet naar de website. De partijen kunnen dan via een Adobe plugin worden gevolgd. Het plaatsen van artikelen door leden wordt spaarzaam gebruikt. Henk de Heer en Jan Bulk doen hier en daar hun bijdragen. Verder komt de inhoud vooral van Marcel & Marcel.

Website van 2014 t\m 2020

Na de Joomla site werd het tijd voor iets wat nog makkelijker te onderhouden was. Dé tool van deze tijd is WordPress, software die ook gratis te gebruiken is en door vele clubs wordt gebruikt. Dit is de eerste cloud-based website van de club, alle vorige sites werden lokaal gehost. De kenmerkende afbeelding bovenaan toont een plank van de plaatselijke boekenkast van de beheerder. De inhoud wordt in het begin vooral verzorgd door Marcel van Oort, Mark Pieterse neemt wat later ook een deel van de inhoud op zich. Het gebruikte indelingsprogramma voor de interne competitie en het OKW is nog steeds Sevilla, van JBF software. Uitslagen kunnen daarmee via SFTP worden geüpload naar de website.

2021

En dan nu, 2021, een compleet vernieuwde WordPress site op een nieuw .nl-domein. Een nieuw likje verf, alle berichten en inhoud van de vorige website kunnen met wat export/import inzet en conversie worden overgenomen. De menustructuur wordt wat vereenvoudigd en de pagina’s iets beter gestructureerd, zodat bij diverse pagina’s nuttige informatie kan worden gegeven. Daarnaast zit er een nieuw indelingsprogramma aan te komen, wat geïntegreerd moet gaan worden met de website, zodat leden zich online kunnen af- en aanmelden voor bijvoorbeeld de interne competitie.