Woerden 1 verliest van SSC 1922

Het eerste en het vierde van Woerden hebben dit jaar dezelfde doelstelling: matchpunten halen! Deze dinsdag kwam het tweede team van de Soester Schaak Club naar Woerden om tegen ons eerste te spelen. Qua motivatie zit het met dit team wel snor. Op verzoek van Bas zelf speelde hij zijn wedstrijd vooruit, om zo toch zijn bijdrage te kunnen leveren.  Helaas voor ons speelden we het zogenaamde “Woerdens gambiet”, we begonnen met een punt achterstand. Bas had door wat onnauwkeurige zetten te veel druk op zijn stelling gekregen en kwam niet meer onder die druk uit.

Al vrij vroeg op de avond gingen Rolf en zijn tegenstander analyseren. Zijn tegenstander had in één zet twee stukken ingezet en verloor door die ene zet de partij, waar hij tot op dat moment zeker niet slechter stond. De rest van de avond was een harde leerschool voor ons. Eén voor één werden de Woerdenaren van het bord geschoven. Naast mij liet Carl zien dat hij nog steeds niet overtuigd is van de tips van ervaren Pirc spelers en probeerde toch weer zijn eigen variant. Het leidde niet tot het gewenste resultaat. Invaller Bart de Leeuw leek nog af te kunnen stevenen op winst maar moest genoegen nemen met een remise. Van de overige partijen heb ik weinig meegekregen op een triple-pion bij Anne Marie na. Ondergetekende heeft de hele partij gevochten in een remiseachtige stelling waar alleen de tegenstander kans leek te hebben op de winst. Na een 23:00-babymelk-alarm (wat afgaat ook al staat je telefoon uit, grrr) en in flinke tijdnood werd stug doorgespeeld, waardoor uiteindelijk nog een halfje uit medelijden werd toegevoegd aan het totaal. Dit leverde het volgende totaaloverzicht op:

Woerden 1 SSC 1922 2   2 - 6
1. A.M. Benschop (Anne Marie)  - H. Weenink (Henk)        0 - 1
2. R.V. van Beek (Rolf)        - E.J. Smedema (Erik Jan)  1 - 0
3. B. Verberne (Bas)           - R. Molenaar (Rene)       0 - 1
4. G.J. Hoosbeek (Jan)         - W. Seib (Walter)         0 - 1
5. M. van Oort (Marcel)        - H. Al-Haider (Haitham) 0,5 - 0,5
6. C.W.J. Schoor (Carl)        - M.F. Kok (Marijke)       0 - 1
7. A.J. Goes (Ad)              - K.J. Vegter (Koen)       0 - 1
8. B. de Leeuw (Bart)          - A. van Ginkel (Arnoud)  0,5 - 0,5

JanSalieDit betekent: werk aan de winkel! We zullen de feestdagen goed moeten benutten om volgend jaar tot de tanden gewapend te verschijnen bij Oud Zuylen. Aan de slag met theorie, openingen, uitproberen met snelschaken, taktiektraining etc. Goede feestdagen toegewenst!