Ronde 5 – Nog 1 leider en vier volgers

Het verslag van ronde 4 is helaas nooit opgesteld. De slechte smoes is dat er zoveel complimenten waren over het verslag van ronde 3 dat de druk te hoog was om ook iets voor ronde 4 in elkaar te knutselen. De iets betere smoes waren drukte op werk en privé. Voor deze ronde heb ik een aantal partijen voorzien van commentaar. Vermeldenswaardig waren verder de zeer soepele overwinning van Marcel Schröer, die daarmee echt op weg lijkt naar een derde OKW-titel. Ed Oosterlaken speelde een tweede remise, maar voldoet daarmee volgens zijn TPR nog steeds aan de verwachtingen. Hij zou zomaar zijn slag nog kunnen slaan in de laatste ronde. Verder verloor oud-winnaar Jelle Wiering van Arno Luinenburg en verspeelt daarmee zijn kansen op nog een titel. Bas Jansen en Jan van Briemen speelden allebei een goede remise tegen een hoger geplaatste speler en Leo de Vos lijkt nog steeds van slag van zijn winst op Gerard Zwijnenburg twee ronden geleden. Hij heeft daarna binnen een half uur zijn twee volgende partijen verloren en is daarmee hopelijk zijn vrije val weer voorbij.
Na deze ronde is Marcel Schröer de enige leider, met op 1 punt daarachter 2 mensen die hij al heeft verslagen, Ed Roering en Arno Luinenburg, en twee die hij nog voor zijn kiezen krijgt, Bas Verberne en Ed Oosterlaken.

Hans Ossebaar – Michel Togni 0-1
Michel belde voor de ronde op dat hij problemen had thuis. Problemen met het riool welteverstaan, maar hij zou wat later zijn dan gebruikelijk omdat dat echt afgehandeld diende te worden. In overleg met Hans, die zijn eerste ronde speelde wegens een geweldige vakantie die hij tegelijk met het begin van het OKW had gepland, begon deze partij wat later. Wellicht was dit alles van invloed op de partij, misschien ook niet. Het werd echter een gevecht waarin wit lang op de winst leek af te stevenen, maar op zet 45 is die winst ineens vervlogen.

Gerard Zwijnenburg – Aldo Oxener 1/2-1/2
Deze match opende vreemd, zwart opent de aanval met een dubieus offer maar krijgt dan direct het ingezette stuk weer terug. Uiteindelijk een anti-climax wanneer de spelers vroegtijdig remise overeenkomen, met een soort pleinvrees.