Woerden wint ook tweede match in de KNSB competitie

Wanneer u zaterdag 6 oktober over het gezellige plein van Woerden liep, zou u tussen het rumoer van de streekmarkt wellicht het klikken van de schaakklokken hebben kunnen horen. Op de prachtige locatie boven Plein 7 werd de match Woerden – Zuid-Oost United gespeeld. Zo nu en dan op de achtergrond door het carillon in de Lutherse kerk aangemoedigd, behaalde het nieuwe Woerdense KNSB team weer een zwaar bevochten overwinning.

Henk de Heer wees ons de weg. Terwijl op andere borden de spanning nog aan het opbouwen was, stond Henk al een pion voor in een ver eindspel. Het duurde niet lang voordat het punt binnen was. Jim deed er een stuk langer over om hetzelfde te bereiken, maar wist zijn eindspel niet te verzilveren. Selman bouwde zijn voordeeltjes steeds verder uit en leek wederom zijn tegenstander geen kans te geven.

Jelle speelde een moeilijke partij tegen de op papier sterkste speler van United. Op een cruciaal moment in de partij deed Jelle een wat hij een wanhoops remise voorstel noemde. Tot zijn grote vreugde werd dat aangenomen.

Over mijn partij tegen Waldemar Moes kan ik kort zijn. Ik kwam er niet aan te pas.

Ed kon na twee zetten zijn theoretische openingskennis aan de wilgen hangen en moest het allemaal zelf achter het bord verzinnen. Dat ging hem prima af. Hij ga een kwaliteit voor een paar pionnen en joeg de koning van zijn tegenstander over het bord tot het mat onvermijdelijk werd.

Bas was weer lekker aan het hakken en zagen. Hij gaf liever een dame voor twee stukken dan een pion weg. Toen zijn tegenstander een extra stuk in de aanbieding deed, zag het er rooskleurig uit voor Bas. Het was mooi om te zien hoe de drie stukken de koning bestookten terwijl de dame aan de rand van het bord slechts met een verrekijker kon toekijken.

Hans speelde een spannende partij tegen de sterk opkomende speler Mohamedjoesoef. Hans moest vluchten in een eindspel met een pion tegen een kwaliteit. Dat bleek niet houdbaar.

Daarmee won Woerden met 5-3 van Zuid-Oost United. Er zijn nu nog drie teams zonder puntverlies: Woerden, ZSC Zaende 2 en onze volgende tegenstander Amsterdam West 2. De volgende match op zaterdag 3 november spelen we thuis. Komt dat zien!