Woerden aan kop in 4D na 5,5-2,5 overwinning op VAS 3

Na 5 jaar afwezigheid is Woerden dankzij de gewijzigde reglementen weer terug gekeerd in de KNSB competitie. Met twee invallers togen we naar Amsterdam voor de match tegen VAS 3. Op papier was Woerden favoriet, maar daar was halverwege de middag op de borden weinig van te merken.

Op de borden 1 en 2 hengelden Selman en ik vrij soepel een punt naar binnen, maar op de borden daaronder waren Jelle, Ed en Bas flink aan het ploeteren. Jelle werd verrast door de ene krachtzet na de andere, inclusief een moordend stukoffer en de manier waarop Bas ten onder ging is nog triester. Onbekend met de regel dat bij 30 seconden increment je moet blijven noteren, liet Bas in tijdnood het noteren achterwege en werd daar door de wedstrijdleider pas op gewezen toen hij bijna door zijn vlag ging en geen tijd meer had om het te herstellen. Wanhopig door de onmogelijkheid van het correct uitvoeren van deze opgave gaf Bas op. Ed wist zich manmoedig staande te houden en zelfs het tij te keren. Hij haalde fraai het punt binnen.

Gelukkig was daar invaller Wim, ons geheime wapen. Hij speelde een vlekkeloze partij, wikkelde af naar een eindspel waarin hij een kwaliteit won en liet zijn tegenstander kansloos. Mark, onze andere invaller, sloeg bij een 4-2 stand voor ons een remise aanbod af. Dat wordt vast nog een indringend gesprek met de teamleider. Hans wist zich ondertussen uit een ietwat moeilijke stelling los te wurmen en zette de tegenstander zo onder druk dat deze een stuk weg gaf. Daarmee was het 5-3 en kon Mark verder vrijuit spelen. Uiteindelijk bleef er te weinig materiaal op zijn bord over en werd het remise.

Daarmee werd het 5,5-2,5 voor Woerden en staan we bovenaan in groep 4D. Er zijn geen grote uitslagen in 4D te melden, dus de ploegen zijn blijkbaar aardig aan elkaar gewaagd. Dat gaat een leuke competitie opleveren. In grand café Het Lokaal was het daarna nog aangenaam natafelen.

Marcel Schröer