OKW 2013 – Verslag ronde 7

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Jelle Wiering ontvangt de honneurs voor zijn tweede overwinning op het OKW in zeven jaar.

De ontknoping van dit toernooi was voor mij enigszins anders dan verwacht. Er waren nog drie personen die theoretisch konden winnen, de meest spannende scenario’s spookten van te voren door mijn hoofd. De spanning werd een ander soort spanning doordat de partij aan bord 1 vrij snel was afgelopen. Tijdens de 7e en laatste ronde moest Jelle met zwart aantreden tegen Marcel Schröer. Deze mannen zijn door training en toernooien erg op de hoogte van elkaars repertoire en het was dan ook lastig om met verassingen te komen. Na afloop werden nog wat voorbereidingen doorgesproken die wellicht tot spektakel hadden kunnen leiden. De opening die op het bord kwam was voor beide heren niet interessant genoeg om uit te spelen en rond half negen werd het remiseaanbod van Jelle door Marcel geaccepteerd. Daarmee zou Jelle in ieder geval bovenaan eindigen. De spanning voor de toernooiwinst zou nu kunnen komen uit de weerstandspunten, indien de derde gegadigde zijn partij zou winnen.

Henk-2e-okw2013
Strakke prestatie van de man die je herkend aan het flesje water: Henk de Heer.

Alleen Henk de Heer zou nog op gelijke hoogte kunnen komen. Hij moest dan tegen de eveneens sterk spelende Bas Verberne een vol punt halen. Bas is dit toernooi weer in oude doen. Tijdens het lopende seizoen heeft hij door omstandigheden weinig gespeeld, maar van enige stroefheid was weinig te merken. Hooguit zijn remise tegen Hans Ossebaar in ronde 2 was voor verbetering vatbaar, maar Hans is tegenwoordig dan ook een doorgewinterde toernooispeler aan het worden. In de partij tusesn Henk en Bas leek het er even op dat Bas door druk over een halfopen lijn wat beter stond dan Henk, maar Bas liet uiteindelijk toe dat Henk op diezelfde lijn een achtergebleven pion kon opschuiven. Dit gevecht werd pas tegen 11 uur afgerond en resulteerde in een remise, waarmee Henk het toernooi afsloot met de opzienbarende TPR van 2126!

De winnaar was hiermee bepaald. Nu was het rekenen wie er tweede waren geworden. Marcel Schröer en Henk de Heer hadden beide 5,5 punt gescoord. Er was nog één speler die ook tot dit aantal punten kwam. Peter Pilgrim beleefde na een stroeve start (mede door late aankomst) een toernooi waarin hij veel punten kon scoren tegen net iets mindere tegenstanders. Liever had hij een flitsende start gemaakt om vervolgens nog kans te maken op de eindoverwinning, maar op deze manier houdt hij nog een uitdaging over voor volgend jaar. Het prijzengeld werd tussen de drie gedeeld, na weging van de weerstandspunten gaat Henk de Heer de analen in als tweede en Marcel Schröer is dan als derde geëindigd.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Kasim Wandy was volgens zijn TPR de best presterende niet-Woerdenaar

Dan waren er nog de ratingprijzen. De belagrijkste prijs van dit jaar werd geschonken door Pia Sprong (neem ook eens een kijkje op haar mooie website!). Een prachtige schaaktekening met originele handtekeningen van Boris Gelfand en Veselin Topalov was te verdienen door een TPR te scoren van ver boven je eigen rating. Na overleg met de eigenlijke winnaar werd besloten dat dit artistieke hoogstandje ook juist buiten Woerden gepromoot moest worden. De prijs zou gaan naar de beste niet-Woerdenaar in ditzelfde klassement. Dat bleek de man te zien die naast Jelle, Marcel en Henk als enige ook geen verliespartij heeft gespeeld dit toernooi: Kasim Wandy. Met zijn TPR van 1942 heeft hij een extra decoratie verworven voor zijn kapperszaak. Ga eens langs in de Kanaalstraat in Utrecht om het daar te bewonderen.

De “normale” ratingprijzen waren er twee. Eén voor de best presterende speler met een rating tot 1750, die werd gewonnen door niemand minder dan ons eigen ere-lid Henk Dankers. In de laatste ronde vertoonde hij nog een sterk staaltje schaakkunst door te winnen van Carlo Assink.

De laatste ratingprijs was voor de best presterende speler met een rating tot 1550. Deze viel ten prooi aan iemand uit de vaste bezoekerskring uit Oudewater: Frans Brouwer. Hij lijkt er een handje van te hebben op dit toernooi in vorm te zijn. Hij ging er in eerdere edities van dit toernooi ook al eens met deze prijs vandoor.

Rest mij niets dan de vrijwilligers voor dit toernooi (diverse tafelzetters en ruimers, vervangende wedstrijdleiders Bart de Leeuw en Henk Dankers en vervangend journalist Henk de Heer) ontzettend te bedanken voor hun inzet. Hopelijk kunnen we volgend jaar weer net zoveel deelnemers tegemoet zien als dit jaar om er ook in de 8e editie weer een gezellig toernooi van te maken.

PeterPilgrim-2e-OKW2013
Op een gedeelde 2e plaats: Peter Pilgrim