Gifbeker Woerden 1 is bijna leeg

Woerden 1 krijgt harde klappen dit seizoen. Verwacht, dat wel. Inmiddels is handhaving in de promotieklasse niet meer mogelijk en liggen de uitdagingen vooral op persoonlijk vlak. De eigen rating opvijzelen, 50% scoren, partijen van langer dan een uur spelen, dat soort dingen.

Van de vaste eerste-team-leden waren er drie die niet konden aantreden. De één was Berend Botje achterna, de ander was wegens andere afspraken niet aanwezig. En dan tot slot is er nog de verhuizing van Carl naar Zeeland, terwijl Carl procentueel de ranglijst aanvoerde qua resultaten. Binnen Woerden moest worden gezocht naar nieuw (oud) talent om deze gaten op te vullen. Al dan niet vrijwillig/gedwongen en verrast werden Henk Dankers, Jan Pool en Aldo Oxener opgesteld.

Jan Hoosbeek hebben we deze avond weinig gezien. Voordat we begonnen gaf hij aan dat hij zich had opgeladen voor een langere partij dan de vorige. Ik heb het niet bijgehouden, maar had het idee dat het maar enkele minuten scheelde. Er hoefde dit keer niets geregeld te worden voor de terugreis, waardoor Barcelona-Atletico live gevolgd kon worden. Jan krijgt zo ook weinig speelminuten om weer wat routine op te doen. We zien Jan dan ook graag weer terug in de interne competitie volgend jaar!!!

Jan Pool en Henk Dankers speelden degelijke partijen. Henk schaakte wat achteruit, maar Jan had een zeer degelijke stelling. Henk verloor uiteindelijk ineens sneller dan verwacht, Jan zag een combinatie over het hoofd en verspeelde daar zijn halve punt mee.

Henk de Heer speelde naast mij waardoor ik wel iets meekreeg van zijn partij. Ik kende de theorie niet, maar ik dacht dat Henk zeker kansen zou hebben. In het begin gaf ik Henk zelfs de betere kansen, na een tijdje leek zijn tegenstander de openingsproblemen te boven. Henk besloot tot agressief spel maar overspeelde zijn hand. We voegden hiermee een nul toe aan het totaal.

Van de partij van Anne Marie heb ik weinig mee gekregen. Lange tijd een ingewikkelde stelling, waar ze steeds meer onder druk leek komen te staan. Ook hier werden geen punten gescoord.

Marcel kreeg een gambiet te verduren met de nodige druk die daarbij hoort. Hij miste een winnende zet, waarna de druk aanbleef en alleen maar werd opgevoerd. Uiteindelijk spatte ook deze ballon uiteen: 0.

Uitgerekend één van de invallers haalde als enige een vol punt binnen. Aldo was de held van de dag na een zeer gedegen partij. Met deze prestatie van formaat heeft hij direct een uitnodiging verdiend voor de laatste match van Woerden 1.

Een half punt werd nog binnengesleept door Ad, die als een-na-laatste door herhaling van zetten niet verder mocht spelen terwijl hij zelf vond dat hij iets beter stond.

Op 9 mei hopen we onze terugtocht door de promotieklasse waardig af te sluiten bij Moira Domtoren, nog één keer opladen om een mooi resultaat neer te zetten.