Spektakel in ronde 1 van het OKW

De kop is eraf. We mochten dit keer zelfs 23 spelers van buiten onze club verwelkomen, geweldig! Diverse handen werden geschud, er werd bijgepraat en uiteindelijk -zoals gebruikelijk- te laat rond acht uur gestart met schaken. Sommige partijen waren al snel klaar. De livegame van vanavond was een van die partijen, Marcel Schröer was al snel aan de winnende hand en ronde het karwei vakkundig af, en voor mijn gevoel hebben Henk OVermeer en Kasim Wandy de hele avond zitten snelschaken.

Ondanks de grote ratingverschillen op zo’n eerste avond van een zwitsers toernooi zaten er rond half elf toch nog veel mensen midden in een spannende partij. Aan de meeste topborden leek er voor de toppers echter weinig aan de hand: Pia had nog veel stukken op het bord, maar Ed Roering leek geen moment de controle in de partij kwijt te zijn. Arjan van den Berg zat tegen beter weten in door te schaken tegen Ed Roering en zag een compleet peloton pionnen op de achterlijn afstormen. Jelle Wiering had de stelling van Jan Pool volledig overhoop gehaald en zat vooral te rekenen wat de mooiste winstvariant zou zijn.

Maar dan, aan bord vier, was er wel degelijk spektakel. Wat wil je, met Willem Vink. Speciaal voor deze dag had hij is niet direct een gambiet in de aanbieding, maar werd er geopend met… h4 gevolgd door g4!!!! Dit leidde tot een stelling waarin hij beter stond, een pion voor en Seth van der Vegt hing duidelijk in de touwen. Seth bleef ontzettend koel doorschaken, ondanks tijdnood en deze slechtere stelling. En Willem leek er alles aan gebrand om deze partij te winnen, ik heb hem nog nooit zo goed zien noteren! Alleen de laatste twee zetten werden niet genoteerd, maar toen was de partij ook wel afgelopen en restte er Seth niets dan Willem te feliciteren met deze overwinning.

Aan het begin van de ronde werd een rondeprijs aangekondigd voor de lager geplaatste speler die punten zou pakken van zijn tegenstander. Helaas voor Willem Vink werd de winnaar bepaald door de eerste speler die dat zou lukken, gezien vanaf het laagste bord. (ik leg het nogal krom uit volgens mij. Extra uitleg kan ik altijd volgende week dinsdag nog geven indien nodig).  En, precies op datzelfde laatste bord speelde Ricardo Heins tegen Piet Brouwer. Een knotsgekke partij, begreep ik later. Piet kwam een stuk voorsprong, maar Ricardo kreeg daar een gevaarlijke pion voor terug. Uiteindelijk kwam Ricardo op voorsprong qua houtjes en sloot de partij winnend af. Een knappe prestatie, gezien de dik 400 punten die hen qua rating scheiden.

Overige noemenswaardige resultaten zijn de overwinning van Janus Spoorenberg tegen clubgenoot Sjaak Oosterlaken (tijdnood?) en een nette remise van onze nieuwste aanwinst in Woerden, Wim Goossens, tegen een ander recente aanwinst voor de club, DaniëlElsenberg.

De quote van deze ronde, speciaal voor Willem: “One of the objectives of opening play is to try to surprise your opponent.”  –  Edmar Mednis