OKW: Marcel Schröer op weg naar clean sweep?

De indeling voor ronde 6 was nog maar net vastgesteld, of er kwam een eerste afmelding binnen. Op maandag en dinsdag kwamen daar maar liefst vier afmeldingen bij. De meeste spelers komen om te spelen en wilden graag heringedeeld worden. Met deze spelers vielen precies aardige partijen in te delen (vond ik zelf), waardoor volgens mij iedereen tevreden was gesteld. Wie zit er nou te wachten op Brazilië-Mexico, toch? Vooraf werd medegedeeld dat er een fles wijn als rondeprijs beschikbaar is. Iedereen kan zijn tegenstander aanmelden om hiervoor in aanmerking te komen, waarna een compleet subjectieve commissie zich zal buigen over de toewijzing. En nu maar hopen dat er ook daadwerkelijk een aanmelding komt, bij de vraag om spectaculaire prijzen viel dat meestal tegen. De stroopwafels van de vorige ronde werden uitgedeeld en de avond kon beginnen.

Tegen kwart voor negen komt de eerste uitslag binnen: Henk van Weers – Roald Vos 0-1. En ik maar denken dat die mannen zin hadden om te schaken… Hans Ossebaar, vorige week nog onfortuinlijk tegen Michel Togni, heeft vanavond weinig problemen met Jaap Slingerland en kan snel thuis aan de stroopwafels, hij red de aftrap nog net. Michel zelf zit vanavond helemaal in de sfeer, in Braziliaans shirt. Helaas mocht hij niet dezelfde uitslag spelen als de gele kanaries.

Ondertussen kijk ik even -via internet- naar de partij tussen Arno en Seth. Dat is een aparte behandeling van het Frans, of moet ik zeggen een apart begin van het Siciliaas? En nu, op zet 10 begint het voor mij helemaal vreemd te worden met g5 voor zwart. Ik ken het niet, maar in eerste oogopslag zou ik zeggen dat wit zijn zaakjes beter op orde heeft dan zwart, ik zie dat paard nu al opdraven naar d6 of f6 via e4. Als mijn engine begint te pruttelen groeit mijn zelfvertrouwen als ik daarop de +1 aanschouw. Even een korte blik op de topborden -lijfelijk- toont me een onorthodoxe stelling aan bord 1. De stelling op bord twee zal vast nog niet eerder op het bord hebben gestaan in een onderling duel tussen deze twee leden van Kijk Uit uit Oudewater, maar ziet er regulier uit en kan nog alle kanten op.

Tijd voor een tussendoortje: op mijn weg naar het clubgebouw zag ik een plaatselijk electronisch reclamebord, waarbij ik me lichtelijk ergerde aan het misbruik van ons elegante schaakspel. Te pas en te onpas zie ik schaakstukken voorbij komen in reclames en soms ook op mijn werk, verwerkt in bepaalde rapporten. Dit voorbeeld? Het ging over het instituut voor relatietherapie waarbij ik nu maar eens de website heb opgezocht! Onlangs zat ik naast Henk de Heer op het OKU, waarbij we dit onderwerp zijdelings aansneden. De strekking van het verhaal was in ieder geval dat er weinig toernooischakers zijn met een goed huwelijk. We hadden het daarbij gelukkig wel over de ándere schakers in het toernooi. Als ik het rijtje daar zo eens langs ging dan leek me dat ook wel zo. Volgens mij zitten er vele eenlingen tussen en gescheiden mannen. Zelf merk ik ook dat niet gaat om gezin en schaken zó te combineren dat je op beide plekken kan pieken. Het toernooischaken schiet er dan ook vaker bij in. Maar, om terug te komen op het misbruik van de schaakmetafoor: het gebruik van deze metafoor kan ik me in sommige omstandigheden wel voorstellen. Misschien zelfs nog in het kader van relaties. Maar als je een stukje tekst dan afsluit met: “Je hebt elkaar schaakmat gezet.”, dan vind ik dat je de plank misgeslagen hebt. Hopelijk hebben ze meer verstand van relaties.

Terug bij de livepartij zie ik Seth binnenkomen op de 2e rij met zijn toren. Zijn loper staat al mooi op de koning en g2 gericht. Het ziet er steeds gevaarlijker uit voor Arno, hoewel hij volgens de rekenmachine nog op +0,5 staat. Een paar zetten later is die voorsprong compleet weg en staat het gelijk. Naast wat uiteengespatte pionnen staan er ongelijke lopers en twee torens op het bord. Ondertussen voer ik voor Frans Janssen en Edgar Reibel allebei een “verwachte” overwinning in en maakt Henk Dankers gebruik van de onervarenheid van Daniël.

Brazilië heeft nog steeds niet gescoord! Het is inmiddels de 82e minuut. Neymar zal nog even zijn best moeten doen. Het duel tussen Marcel en Bas ziet er zeer ingewikkeld uit, maar Marcel heeft een verre vrijpion. Ik denk dat die daarmee de betere kansen heeft. (Later zou Marcel me vertellen dat hij zeker niet beter stond en dat Bas wellicht de betere kansen had gehad) Ed heeft Ed wat concessies laten doen. Roering staat daarmee wat stabieler is mijn inschatting. Seth lijkt de partij definitief omgekeerd te hebben, er kan alleen nog gewed worden op welke zet hij een pion laat promoveren. Aan bord 4 vind een interessant duel plaats tussen Bas Jansen en Sjaak Oosterlaken. Scherpe stelling, weinig zetten en je kunt de tijdnood al ruiken vanaf zet 5. Ze zijn dan ook pas bij zet tien.

Seth rond zijn partij vaardig af en wint. Zoals gebruikelijk beginnen er rond diezelfde tijd meer uitslagen binnen te rollen, er zijn weinig verrassingen bij. De Ed’s hebben een mooie partij gespeeld waarbij Ed Roering de stelling beter behandelde dan Ed Oosterlaken. Hij houdt daarmee uitzicht op de tweede plek in het toernooi en is de enige

die theoretisch nog gelijk kan komen met de leider van de bende. De eerste plek is -hooguit nog gedeeld- weggelegd voor Marcel Schröer, die Bas uiteindelijk in een eindspelletje tot verkeerde zetten verleidde. De rating en toernooihardheid komen hier naar boven. Marcel kan hiermee de eerste speler worden die dit toernooi een derde keer op zijn naam schrijft. Hij heeft het toernooi al twee keer gewonnen, beide keren met 6,5 punt. Nu is er een kans dat hij er met de volledige 7 punten vandoor gaat!

De scherpste partij van de avond eindigde in een overwinning voor Bas Jansen, die Sjaak Oosterlaken overrompelde met een Koningsgambiet. Hij mag het door die overwinning volgende week opnemen tegen Marcel Schröer.