Hilversum neemt de punten mee

Hunkerend naar oude tijden, waarin ik vol trots en ongeloof kon berichtten over de heroïsche heldendaden van het eerste, namen we weer met hernieuwde verse motivatie plaats achter de borden. Dit keer was HSG 3 op bezoek. Vers gepromoveerd uit de 2e klasse hadden ook zij de eerste twee matches geen matchpunten kunnen bemachtigen. Dit was een uitgelezen mogelijkheid om Woerdens’ vrije val door de SGS competitie een halt toe te stoppen.

Zoals ook de eerste twee matches werd het heel spannend. Al vrij vroeg werden door ons wat remises aangenomen in mindere stelling. We misten weer twee spelers die we qua speelsterkte goed kunnen gebruiken en ook Ad had zich voor deze avond afgemeld. Maar, Woerdense invallers moeten nooit onderschat worden. Sterker nog: dit seizoen spelen ze minstens net zo goed als de vaste spelers van het team. Gezamenlijk komen de invallers namelijk ongeveer precies op 50%! En dat is precies waar je op hoopt als teamleider: halfjes van de invallers en ergens een puntje meer bij de vaste kern. De eerste helft van die hoop kwam ook weer uit. Zowel Bart de Leeuw, Jan Pool als Wim Veelenturf haalden een half punt binnen. Vaste kracht Hans Tuit speelde weer degelijk en haalde zijn derde remise uit drie externe partijen binnen.

En dan, Peter Dupain. Wat een vorm heeft die man de laatste tijd! (Helaas kan ik er jammer genoeg persoonlijk over meepraten…) Ook dit keer behaalde hij een mooie overwinning, hoewel, ik begreep dat er dit keer een zeer meewerkende tegenstander nodig was om tot dit resultaat te komen. Voorwaar een geweldige prestatie om door een puik ringetje te behalen. Helaas is er ook een andere keerzijde van deze goede-vorm-medaille. Henk de Heer lijkt me de laatste tijd juist niet op hetzelfde niveau te spelen als waar ik hem op inschat. Gehard schaker als hij is vertrouw ik echter op een sterke 2e helft van dit seizoen, net zoals ik hem eerder op een ervaren manier bijna verloren partijen naar remise heb zien schuiven.

De stand was op dit moment gelijk. Naast mij zag ik dat Bas Verberne het Benko gambiet aan het weerleggen was. Zelf heb ik de hele wedstrijd onder druk gestaan van een offerlustige tegenstander die qua postuur op voorhand aanspraak maakte op de beste papieren. Uiteindelijk bood mijn tegenstander remise aan met een stuk achter, waar ik een blote koning en maar tien minuten bedenktijd had. Ik besloot te gokken op Bas, aangezien ik de vorige match mijn eigen ELO punten al in de waagschaal had ingezet voor het teambelang. Bas’ tegenstander gooide zijn f-pion naar voren en begon een gevaarlijke koningsaanval. Lichte onderschatting leek mij de uiteindelijke druppel die hem de das omdeed. Jammer, maar helaas. Het voelt allemaal net niet goed. We zullen ons er vol voor inzetten om er in 2015 voor te zorgen dat we in de 1e klasse SGS kunnen blijven spelen volgend seizoen en het hoofd niet in de schoot werpen!

Woerden 1              HSG 3                        3,5 - 4,5
1. M. van Oort (Marcel)   G.J. van Leen (Guido)        0,5 - 0,5