OKW 2015: de ontknoping

MarcelSchroer_small1e plaats: Marcel Schröer
Ja hoor, hij flikte het ‘em weer. 6 uit 6, tel daar 1 bye bij op en het resultaat mag er zijn. Eén punt los van zijn naaste belager Seth van der Vegt met wie hij een ronde eerder ook persoonlijk had afgerekend. Marcel Schröer heeft de overwinning niet gestolen en kan weer een titel toevoegen aan zijn inmiddels mooie palmares.  Na eerdere overwinningen in 2010, 2011 en 2014 bereikte Marcel een nieuwe mijlpaal door het OKW als eerste vier keer te winnen. Ondanks zijn hogere rating ten opzichte van zijn tegenstanders is het knap dat Marcel nu al bijna 50 wedstrijden geen (half) punt heeft afgestaan in Woerden, statistisch gezien een bijna onmogelijke taak.

2e plaats: Seth van der Vegt
SethvanderVegt
In de laatste ronde heeft Seth van der Vegt van alles geprobeerd om als ongedeeld tweede te eindigen, maar uiteindelijk moest hij middels een eeuwig schaak die pogingen staken en berusten in een remise. Hij kan verder terugkijken op een geslaagd toernooi waarin hij alleen verloor van de uiteindelijke kampioen. Seth wordt als 2e vermeld op de erelijst vanwege de hogere weerstandspunten die hij heeft gescoord. Het is de eerste keer dat zijn naam aan de erelijst wordt toegevoegd, maar daar zouden in de toekomst best nog eens wat keren aan kunnen worden toegevoegd.

3e plaats: Henk de Heer
HenkdeHeer
Het is echt Henk de Heer die zich hiernaast achter zijn eigen handen afsluit voor de rest van de wereld om te werken aan zijn aanstaande overwinning. Hij stond dit toernooi een halfje af aan Arno Luinenburg en pakte in de laatste ronde uit -ondanks een onverwacht paardoffer- tegen Marcel van Oort. Voor Henk is het de 2e keer dat zijn naam op de erelijst voorkomt. Hij kwam met deze resultaten ook uit op 5,5 punt en werd door Seth geklopt op weerstandspunten. Ik verwacht hiermee Henk weer in de 1800 regionen terug te vinden volgend seizoen. Gelukkig maar.

4e plaats: Jean de Goeij
JeandeGoeij_sSinds wanneer wordt er ook een vierde plek benoemd? Het is niet gebruikelijk, maar dit jaar hadden we drie personen die een gedeelde 2e plek behaalden. Zij deelden daarmee het prijzengeld, maar op het ereschavot zijn helaas maar drie plekken beschikbaar. Voor Jean blijft het dit keer bij een eervolle vermelding. In de 2e ronde ging hij nog -volgens rating verwacht- onderuit tegen Arno Luinenburg, maar daarna zette hij weer een zeer sterke reeks neer, afgesloten met een sterk optreden tegen Seth van der Vegt die hij op remise hield. Een sterk optreden voor Jean, die hiermee zijn beste prestatie ooit op dit toernooi neerzette en daarmeee sterkste Oudewateraar is!

Ratingprijzen: Jan Pool en Martijn l’Ami
JanPoolMet zijn rating van 1570 was Jan Pool degene die met 4 punten het hoogst is geëindigd in de sectie tot 1650. Een nette prestatie van de inmiddels doorgewinterde en constante veteraan. Nieuwkomer en thuisschaker Martijn l’Ami liet zien dat we zijn rating vooraf duidelijk verkeerd hadden ingeschat. MartijnlAmiHet volgen van broer Erwin en het spelen van vele duizenden partijen online werpen zo toch zijn vruchten af. Leuk om te zien dat er meer talent in Woerden rondloopt dan we denken!

Inbreng van de jeugd
Leuk om te zien dit jaar was de deelname van twee jonge liefhebbers van dit spel. De één -Lars Pel- als jongste bediende van buurclub Kijk Uit uit Oudewater, de ander -Jacco Lind- als regerend clubkampioen van de Woerdense jeugdclub De Zwarte Olifant. Beide ontvingen zij aan het begin van de avond uit handen van wedstrijdleider Wim Veelenturf alvast een aardigheidje/aanmoedigingsprijs voor hun geslaagde deelname aan het OKW. Ze hebben zich kranig geweerd tegen al die taaie tegenstanders en het zou me niets verbazen als ze volgend jaar terugkomen om meer volwassen scalps binnen te halen.