Schaken met vluchtelingen

Sinds woensdag 7 oktober zijn er 150 vluchtelingen ondergebracht in Snellerpoort. Op donderdag werden we benaderd door de gemeente om te kijken of wij mee wilden doen aan een avondactiviteit. Op een korte, snelle inventarisatie onder de leden kreeg ik direct hartverwarmende reacties terug en uiteindelijk togen we met zes man en schaakgerei naar de sporthal. Er werd vanaf 21u direct aan alle borden volop geschaakt, er was veel animo onder de Syriërs om het tegen ons en elkaar op te nemen. Met negen borden werd continue geschaakt door een man of 30. Tijdens het schaken hebben we ook met diverse mensen kunnen spreken over hun situatie en uiteindelijk ben ik rond 00:15 na nog een laatste indrukwekkende conversatie met een student huiswaarts gereden. Schaken als sociale en verbindende sport, zo mag ik het ook graag zien.

20151008_234419
Onder de indruk, maar niet zo zeer van het schaakniveau, hoewel Karim op deze foto mij bijna tuk had.

Op www.woerden.nl wordt een liveblog bijgehouden. Hier kan iedereen het wel en wee van de opvang volgen. Ook hulpvragen worden hier geplaatst. Daarbij kan het gaan om vrijwilligerswerk of om spullen waar dringend behoefte aan is.

Daarnaast is een uitgebreide vraag- en antwoordlijst opgesteld. Deze is te vinden op www.woerden.nl/vluchtelingen. Voor alle overige vragen en opmerkingen, of wanneer men zich wil opgeven als vrijwilliger, dan kan men mailen met vluchtelingen@woerden.nl.