Marcel Schröer pakt tweede titel dit seizoen

OKW2016MarcelSsHet zit er weer op. We konden ons de afgelopen weken volledig concentreren op het schaken en het EK links laten liggen. Maar, net als met grote voetbaltoernooien geldt ook hier vaak een vergelijkbare regel: het OKW is een schaaktoernooi over zeven ronden en aan het eind wint Marcel Schröer. Hij deed dat weer ongeslagen, zeven partijen, zeven keer winst nadat hij eerder ook al souverein de titel clubkampioen binnen wist te halen dit seizoen. Er zijn gedurende het toernooi best kansen geweest voor zijn tegenstanders, maar uiteindelijk bleef hij cool genoeg om door te spelen en zijn tegenstanders zoveel moeilijke keuzes voor te leggen dat ze uiteindelijk bezweken. Met deze 7 extra overwinningen staat de teller van Marcel inmiddels op 20 keer winst achter elkaar. De laatste die een half punt kon afsnoepen was de nu niet aanwezige Jelle Wiering.

De tweede plaats is een heel ander verhaal. Door de remise aan bord twee in de laatste ronde tussen de twee sterkste spelers uit Oudewater werd het mogelijk om met wel vijf man de tweede plaats te delen, te weten: Bas Jansen, Arno Luinenburg, Ron Flohr, Marcel van Oort en Ed Oosterlaken. De volgorde is opgesteld aan de hand van weerstandspunten, wat leidt tot de officiële eindstand, het prijzengeld werd gedeeld tussen de vijf.

DavidBakkerSDe eerste ratingprijs ging naar David Bakker, die zelfs een TPR van boven de 1800 behaalde. De andere ratingprijs werd binnengehaald door Mark Pieterse die ook dik 200 punten boven zijn stand speelde. Zo zie je maar weer waar een beetje inzet en studie je kan brengen. Een nieuwe 1e teamlid begint zich af te tekenen. Andere opvallende resultaten waren er voor Arjo Andringa en Jacco Lind (beide 150 punten boven de eigen rating), Jur van Weerden (meer dan 300! punten boven zijn rating) en nog diverse mensen die ver onder hun rating presteerden, wat we met de mantel der liefde zullen bedekken.