Winterkost 2017 lekker hapje voor Leslie Tjoo

Op zondag 12 februari kwamen zo’n 24 man in de kantine van de Mixed Hockey Club Woerden bijeen voor een gezellig potje schaak, begeleid door een hapje en een drankje en een goede winterse maaltijd tussendoor. Dit jaar was ook het weer in de stemming, er lag een mooi pak sneeuw om het juiste gevoel te creëren bij dit evenement.

Het stramien was vertrouwd, de eerste vier ronden werd er gesnelschaakt, waarbij het kaf van het koren gescheiden wordt. In de praktijk is normale sterkte op dit toernooi nog wel eens minder belangrijk dan de vorm van de dag. Of het uur. Daardoor konden diverse verrassende uitslagen worden genoteerd, wat dan de sfeer overigens alleen maar ten goede komt.

De boerenkool en hutspot smaakten oud-Hollandsch lekker, kuiltje jus gecompleteerd met een stuk rookworst en/of een culinair gestoofd speklapje. Dit jaar hadden we zelfs een toetje toe, wat sommige mensen alweer zo van slag maakte dat de smoezen voor evt. verliespartijen later die middag al klaar lagen.

’s Middags komen ook de biertjes en wijntjes op tafel en gaat de wijsheid omgekeerd evenredig de spreekwoordelijke kan in. Het geweldige niveau werd wat mij betreft bevestigd door twee spelers die bijna een complete partij hebben gespeeld met een knipperende, niet lopende klok; een partij die werd bepaald door een toeschouwer; opmerkingen als: “hé, dat is mijn paard! Daar mag jij niet mee slaan!” en uitgekiende ‘stukoffers’ die zich per ongeluk na 15 zetten bleken te bewijzen als compleet logisch onderbouwd.

En aan het eind hadden we een winnaar. Of eigenlijk twee. Zowel Martijn l’Ami als Leslie Tjoo hadden 7 punten uit 8 partijen gescoord. In hun onderlinge match had Leslie gewonnen, wat de reden is dat hij zich uiteindelijk de echte winnaar van dit toernooi mag noemen. Martijn moest genoegen nemen met een flesje wijn, die direct werd gedoneerd als bedankje voor de lessen die hij zich niet meer kon herinneren. Al met al weer een geslaagde dag met veel (vaste, terugkerende) spelers van buitenaf. We gaan er vanuit dat we volgend jaar met de 19e editie weer een succesvol vervolg kunnen geven aan dit toernooi, wat weer strak georganiseerd werd door Carl Schoor en Jan Bulk.

Uitslag en foto’s volgen nog.