Streekderby in 2018 beslist in het voordeel van Woerden

Al langere tijd is schaakclub Woerden groter dan schaakclub Bodegraven qua aantal leden. Ook qua gemiddelde speelsterkte is Woerden vaak sterker geweest dan onze rivaliserende buurclub, maar desondanks zijn we in de onderlinge match het laatste decennium merendeels ten onder gegaan.

Niet dit jaar.

Er moest nu toch echt paal en perk gesteld worden. Woerden zit in de lift en we hadden een geweldige opstelling. Bodegraven had bovenin ook een zeer sterke bezetting, maar met onze nieuwe aanwinsten van dit jaar konden we daar evenredige kwaliteit tegenover zetten. Vervolgens was vanaf bord 7 het ratingverschil duidelijk in het voordeel van Woerden, wat dit jaar ook de doorslag gaf. Of dat, of onze nieuwe huisvesting die ook indruk maakt natuurlijk. Of, dat de winst nu kwam doordat de familie Goes niet op ski-vakantie was, door nieuwe KNSB-leden, of de vereende revanchegevoelens van de oudgedienden, de uitslag mocht er zijn en loog er niet om: 18,5 – 11,5.

De eerste partij die werd afgerond was die van Thijs Beerthuizen tegen Henk de Heer. Ik mocht dit live meemaken vanaf de zijlijn. Henk leek al zijn zetten a tempo te maken en toch stuk na stuk binnen te hengelen. Zijn tegenstander had daar in het begin wat activiteit voor terug, maar al snel bleken de offers toch teveel van het goede. Terwijl deze uitslag op het bord werd gezet kwam ook de volgende uitslag binnen. Het jonge talent Klaas Roos bleek Frans Janssen flink aan de tand te hebben gevoeld. Hij scoorde hiermee het eerste punt voor Bodegraven. Vervolgens liep de score redelijk snel uit naar een 12-3 voorsprong voor Woerden, waarmee een monsteruitslag leek te ontstaan. De punten aan de kant van Bodegraven vielen vooral in de langere partijen. Hebben wij soms meer gevaarlijke gambieten in het repertoire zitten?

De laatste partij was ook nog vermeldenswaardig. Het ging om de partij tussen Joost Mellegers en Sten Goes. Sten was goed uit de opening gekomen (dat mag ook wel, na beiden 19 zetten theorie afgeraffeld te hebben), maar werd daarna flink onder druk gezet. In tijdnood werd hem echter een toren toegeworpen, waarmee deze partij een dramatische wending kreeg voor Joost, die volgens mij het punt al bijna in tas had.

Naast de rivaliserende schaakmatch tussen twee buurgemeentes was het ook vooral een feest om dit jaarlijks terugkerende evenement te spelen. Het was gezellig om iedereen weer terug te zien en met alle schaakadepten weer een mooie avond te beleven. De bitterballen gingen rond, er werd gedronken en gelachen en het feest ging zelfs tot in de vroege uurtjes door met een paar pombiertjes om de overwinning te vieren. Volgend jaar zullen we ons weer in Bodegraven melden om de beker en de eer daar te verdedigen.

1. Sten Goes          - Joost Mellegers          1-0
2. Marcel Schröer - Wim Heemskerk 0-1