Woerden D1 weer ongelukkig

Na het verlies bij Magnus Leidsche Rijn wilde Woerden zich revancheren tegen de andere mega club bij de jeugd, namelijk Moira-Domtoren. Het zou een lastige wedstrijd worden, maar wel met winstkansen.

De wedstrijd begon 10 voor 7, normaliter zou de wedstrijd om 7 uur beginnen, maar wie ben ik om de teams 10 minuten te laten wachten. Toen de wedstrijd eenmaal was begonnen werd er goed gefocust geschaakt. Er worden op een avond 2 rondes gespeeld, waarbij het speeltempo ieder 15 minuten en 5 seconden per zet is, dus veel actie.

Voor Caspian was het zijn debuut in de externe competitie. Hij had er veel zin in en was misschien een tikje nerveus. De eerste wedstrijd die hij speelde was spektakel. De wedstrijd ging op en neer eerst won Moira een toren vervolgens won Caspian een dame maar onder wat tijdsdruk verloor hij ook zijn eigen dame. Toen kwam hij in een heel lastig eindspel. Omdat alle pionnen van het bord af waren ben ik begonnen met turven, want het duurde nog erg lang tot het mat zou zijn. Caspian ging op de 42e zet uiteindelijk mat dus nog 8 zetten en het zou remise zijn wegens 50 zetten geen pion geslagen of pion gezet. Zijn 2e wedstrijd was meer een sprint want ze speelden beide erg snel. Op een gegeven moment kreeg Caspian problemen bij zijn f-pion en opeens hoorde ik zijn tegenstander zeggen ‘mat’ ik keek om en zag geen mat stelling maar zij dachten allebei dat het mat was dus dan kan ik niet meer doen dan de uitslag opschrijven. Helaas geen overwinning voor Caspian maar wel twee leuke wedstrijden geschaakt.

Voor Nathan was het een minder succesvolle avond. Hij had zich goed ingespeeld maar de tegenstander van de eerste ronde bleek te sterk, maar wees niet getreurd want daarna is er nog wat weggeefschaak gespeeld en daar was veel plezier in te vinden. De tweede ronde begon ook niet zo lekker voor Nathan Moira zetten namelijk veel druk en de verdediging was daar niet tegen opgewassen, maar de tegenstander was gierig en wilde alle stukken van het bord slaan. Uiteindelijk had Nathan alleen nog zijn koning over, maar hij bleef doorspelen en dat werd uiteindelijk beloond. Hij was aan zet en zijn koning stond midden op het bord en Nathan bleef maar kijken, op een gegeven moment ging zijn tegenstander ook kijken en gingen ze overleggen over wat Nathan zou kunnen zetten maar er was niks dus PAT. Dus Nathan ging naar huis met een half punt.

Voor Bart was het een wat frustrerende avond. Hij heeft echt goed gespeeld maar bij beide rondes kwam hij net een paar tempo’s te kort. De eerste wedstrijd was een kwalitatieve wedstrijd zonder het onnodig verliezen van stukken met twee mooi opgezette aanvallen, maar Bart’s aanval was net iets te langzaam. In de tweede ronde had hij weer een zware tegenstander maar in plaats van een aanvallende wedstrijd was dit een positionele strijd. Uiteindelijk was de speler van Moira net te sterk en had Bart verloren. Ik was zelf erg onder de indruk van het spel van Bart. Het was namelijk de eerste keer dat Bart op één van de eerste twee borden speelde en om dan twee keer net te verliezen laat zien dat je veel vooruitgang hebt geboekt. Daarmee was het voor mij een goede avond voor Bart, maar daar zou hij vast zelf anders over denken.

Voor Thom was dit een avond met twee gezichten, want hij had in de eerste wedstrijd een goede voorsprong van 5 punten, maar verloor zijn focus en stond opeens mat. Het was dus een goed gespeelde wedstrijd van Thom maar met een jammerlijk verlies aan het einde. De tweede wedstrijd was een ware masterclass over aanvallen. Ik keek ernaar en ik dacht hij gaat toch niet weer de beste zet doen en ja hoor daar was de zet waar ik aan dacht. Dus de les voor Thom is hoe goed je ook staat behoud je focus dan komt alles goed .

Op papier lijkt het dus dat Woerden is weggespeeld maar dat viel dus reuze mee, was het kwartje anders gevallen dan was Moira met verlies op zak naar huis gegaan.

Jacco Lind