Woerden 1 verslaat DRL 1 in strijd om 2e plaats.

De KNSB ronde werd een leuke ontmoeting tussen Woerden en De Rode Loper. Zowel het 1e als het 2e team van beide clubs speelden tegen elkaar. Voor DRL 1 was het de laatste wedstrijd van het seizoen. Woerden 1 speelt de laatste ronde nog tegen VAS 4. Met de 2 punten voorsprong van DRL op Woerden ging het nog ergens om, namelijk de 2e plaats in groep 4D. Bas Verberne en Mark Pieterse (op het laatste moment nog doorgeschoven vanuit Woerden 2) waren de invallers in Woerden 1.

Op de eerste twee borden liep het vanaf het begin al lekker. Sten Goes had met zwart tegen Timo Können al snel een comfortabele stelling bereikt. Sten had tot het einde een ijzeren greep op de zwarte velden. Uiteindelijk deed dat Timo de das om. Ik kreeg tegen Jos Heesen al vlot een pion te pakken. Daarna wist ik toch niet goed wat ik daarmee aan moest en had mezelf nogal onhandig in een precaire situatie gemanoeuvreerd. Een gedwongen kwaliteitsoffer pakte echter prima uit en uiteindelijk bleef de winst binnen bereik.

Op de borden 3 en 4 ging het in het begin wat minder. Selman Ercan ontbeerde de benodigde theoretische kennis in een stelling waar dat toch wel noodzakelijk was. Het bracht hem in een lastig parket waar hij zich pas 30 zetten later uit wist te bevrijden. Daarna kwamen zijn stukken los en trok Selman de winst op Ashraf Ibrahim naar zich toe. Ed Oosterlaken kwam met wit tegen Marcel Scholten niet erg ver en concludeerde al snel dat er niet meer dan remise in zat. Daarmee wist hij wel zijn ongeslagen status dit seizoen te behouden.

Op de borden 5 en 6 was het heel spannend. Mark Pieterse speelde tegen Hendrik Aldenberg een uiterst scherpe, maar correcte partij. In de tijdnood fase lieten beide spelers wat steken vallen. Mark moest noodgedwongen zijn dame offeren, maar wist uiteindelijk met paard en toren tegen een dame een degelijke vesting op te bouwen. Bas Jansen had tot vreugde van zijn teamgenoten vrij vlot gerokeerd. Geen vuiltje aan de lucht, zou je zeggen. Hoe het tegen Amr Wazzan dan toch zo gruwelijk mis kon gaan heeft uw verslaggever helaas niet mee gekregen.

De degelijkste partijen kwamen van de borden 7 en 8. Rolinde den Heijer kreeg van Kees Volkers de kans om met de zwarte stukken te spelen alsof ze wit had. Al snel had ze met haar pionnen volledig bezit genomen van het centrum. Daarna sloten die pionnen de lopers op b1 en c1 helemaal in en was het punt binnen. Ook Bas Verberne speelde tegen Chris Lutz een overtuigende partij. Hij won een belangrijke pion en wist wel alles onder controle te houden. De pion gaf de doorslag.

Woerden 1 versloeg hiermee overtuigend naaste concurrent DRL 1 met 6-2 en omdat Moira Domtoren heeft verloren van Amsterdam West, heeft Woerden uitstekende papieren om 2e in groep 4D te worden. De 7 beste nummers 2 van de 4e klasse promoveren naar de 3e klasse.

Voor de details zie : https://knsb.netstand.nl/pairings/view/10291