Soeverein Woerden 1 verslaat Amersfoort 2

De tweede ronde van de KNSB competitie moest Woerden 1 “op verplaatsing” (zoals men dat in België pleegt te noemen ) naar Amersfoort. Hun 2e team was vorig jaar gepromoveerd en had de eerste ronde verrassend gelijk gespeeld tegen. SHTV 1.

Foto: Tim Grutter

Jacco Lind wees ons de weg. Met ietwat speculatief spel met wit tegen Guus Beltman had hij zijn tegenstander een beetje overrompeld. Hij won daardoor een pion en had de de stelling volledig onder controle. Zijn tegenstander zag niet alle dreiging meer aankomen en Jacco maakte het met een kleine combinatie gedecideerd af.

a4!

Het duurde enige tijd voordat de overige partijen werden beslist. Ed Oosterlaken was de volgende. Ron (een dag niet geofferd is een dag niet geleefd) Flohr deed een pion in de aanbieding. Vervolgens startte hij een furieuze aanval die Ed vakkundig af sloeg. Na de Dxc6! van Ed bleef er weinig over van de zwarte aanvalskansen. Toch wist Ron ook daar nog iets uit te creëren. Het leek er even dreigend uit te zien voor Ed, maar in de tijdnoodfase trok hij alsnog de partij naar zich toe.

Dxc6!

Selman Ercan speelde met zwart tegen Peter Sonder een puike partij. Hij bleek de finesses in de opening en het middenspel een stuk beter inde vingers te hebben. Zijn geïsoleerde dubbelpion bleek eerder een kracht dan een zwakte en stukje bij beetje trok Selman het initiatief naar zich toe. In het resulterende eindspel was het loperpaar van zijn tegenstander futloos en met het subtiele La3 haalde Selman een pion op en won de partij.

La3!

Sofiia Moskalets speelde ondertussen een partij uit het boekje tegen Samuel Vandeputte. Nadat Samuel een vervelende dubbelpion op de c-lijn had gekregen, werd die structuur eerst vakkundig vastgelegd en daarna met stukken onder vuur genomen. Uit alle macht verdedigde Samuel zijn pion, maar zag zijn stukken daardoor wel in passiviteit wegkwijnen. Dat deed hem uiteindelijk de das om toen de stelling aan de andere kant geopend werd.

Foto: Tim Grutter

Rolinde den Heijer had met zwart tegen Audry Burer veel ruimte op de damevleugel gekregen, maar helemaal tevreden over haar stelling was ze toch niet. Met de ruil van een aantal pionnen ging veel van het ruimtevoordeel verloren. De stukken van Rolinde kwamen daardoor wel helemaal tot leven. Toen ze de belangrijke verdediger van veld d2 wist te elimineren kon ze op de 2e rij binnen vallen. Daarna was het snel afgelopen.

Lxe4!

Bas Jansen had in de eerste fase van de partij tegen Marcel Flohr twee pionnen gewonnen, maar moest daarna op de blaren van een ontwikkelingsachterstand zitten. Zoals gewoonlijk konden wij omstanders geen chocola van de stelling maken. De spelers zelf ook niet. Volgens Bas had zijn tegenstander op enig moment zelfs een mat in het vizier. Uiteindelijk mondde de partij uit in een toren eindspel dat alleen nog maar remise kon worden.

Sten Goes kreeg Henk van Jaarsveld als tegenstander, die van de hoed en de rand wist in de opening. Het kostte Sten zeeën van tijd om alle complicaties het hoofd te bieden. Sten had zo’n 3 kwartier minder op de klok. Uiteindelijk offerde Sten noodgedwongen een pion voor wat compensatie. Echt gevaarlijk voor Sten was het niet, want ook met een pion minder had hij de stelling dusdanig onder controle dat hem niet veel kon gebeuren. Toen de tijd ben te dringen ging Henk van Jaarsveld fouten maken. Sten drong de koningsstelling binnen en won.

Foto: Time Grutter

Na een onverwachte zet van Marcel Schröer in de opening, raakte zijn tegenstander Bram van harten een beetje de weg kwijt. Hij gaf vrij eenvoudig een pion weg en moest daarna alle zeilen bij zetten om niet snel te verliezen. Zelfs een tweede pion ging verloren. Daarna kwam er een dame eindspel op het bord waar toch vreemde wendingen in zaten. Tot twee maal toe kwam er een pionnen race op het bord. De eerste race leidde tot pionnen ruil en de tweede werd wit fataal.

De eerste race: Da1+ Kb4 Dxa7 Dxa7 d1D

Daarmee won Woerden 1 met maar liefst 7,5 – 05 van Amersfoort 2. Na twee ronden gaat Woerden aan de leiding. In de derde ronde treft Woerden het sterke Paul Keres 3, dat als enige andere club ook geen steek heeft laten vallen.

Tim Grutter, die als supporter van Amersfoort langs was gekomen, was zo aardig om wat foto’s van ons team te nemen.