Woerden 1 verslaat sterk BSG 1

Vorig seizoen had BSG voor de wedstrijd tegen Woerden hun beste paarden van stal gehaald en daarmee Woerden 1 met 4,5-3,5 de enige nederlaag van het seizoen bezorgd. Dit jaar bleek de Bussumse club dit sterke staaltje nog een keer te willen herhalen. Het team dat op de been was gebracht, was op papier nog sterker dan dat van de regerend HKB kampioen.

Hans van Steijn (foto: Jacco Lind)

Het werd een zware strijd. In de loopt van de avond verzuchtte Sten dat het voor het team geen gemakkelijke avond zou worden. Rolinde en Marcel stonden flink onder druk. Olger en Hans hadden een onduidelijke stelling. Selman, Leen en Sten stonden wel aardig. Alleen bij Jacco zag het er echt zonnig uit.

Selman Ercan, Sten Goes en Rolinde den Heijer (foto: Jacco Lind)

Jacco was de eerste die het punt kon noteren. Herman van Engen stond vanuit de opening direct met de rug tegen de muur  en kon de mataanval op zijn koning niet meer pareren. Olger dreigde inmiddels een monsterlijk paard op e6 te plaatsen, waardoor zijn tegenstander zich genoodzaakt zag een kwaliteit te offeren. De stelling werd er niet beter van en Olger loodste de partij overtuigend naar een punt. Selman had inmiddels de druk enorm opgevoerd. Hij won daardoor een pion en kreeg een tweede in de aanbieding. Het derde punt ging naar Woerden.

Olger van Donk (foto: Jacco Lind)

Minder ging het bij Rolinde. Ze wist zich niet onder druk uit te worstelen en ging ten onder. Marcel worstelde zich wel uit alle problemen en bereikte een gelijke stelling, maar in de tijdnoodfase ging Marcel alsnog ten onder. Hans van Steijn leek een prachtige stelling te bereiken, maar liet zich toch nog door een combinatie verassen en verloor ook.

Leen de Jong (foto: Jacco Lind)

Gelukkig speelden zowel Leen en Sten een overtuigende partij met zwart. Leen had het centrum ingenomen en overspeelde van daaruit het centrum. Sten bestookte de zwakke e-pion van zijn tegenstander van alle kanten. Daar werden de witte stukken zo door in beslag genomen, dat Sten controle kreeg over het hele bord. Het werden twee punten.

Marcel Schroer (Jacco Lind)

Zo won Woerden 1 met 5-3 de zware match van BSG. Zie: https://sosc.netstand.nl/pairings/view/8382