Woerden 1 kampioen in klasse 1A SOS competitie

Vrijdag 24 mei werd in De Bilt de gezamenlijke laatste ronde van de klassen 1A en 1B van de SOS competitie gespeeld. Het was een mooie happening die voor Woerden 1 veel goeds beloofde. Woerden had alle wedstrijden gewonnen en stond alleen aan de leiding. Toch moest er nog wel 4-4 gespeeld worden. De twee achtervolgers, HSG en Amersfoort, ontmoetten elkaar en hadden slechts 2 punten achterstand. Qua bordpunten hadden we geen gat weten te slaan.

We speelden op live borden en dat bracht bij onze publieksspelers het beste naar boven. Ondergetekende haalde in tijd gezien het vlotst het punt binnen. Ik haalde wat varianten door elkaar en speelde vol overtuiging een pion-offer dat bekend is uit een andere stelling, maar ook hier pakte het goed uit. Na 20 zetten wist de zwart speler niet meer wat te doen en blunderde pardoes een toren weg. Ook Sten maakte korte metten met zijn tegenstander en had nog minder zetten nodig om zoveel materiaal op te halen dat zijn tegenstander geen nut meer zag in verder spelen.

In de serie krachtzetten van Sten

Inmiddels was er een enorme supporters schare uit Woerden in De Bilt gearriveerd om het nakende kampioenschap mee te maken. Ook op het franse platteland werd de match nauwlettend in de gaten gehouden.

De puntenmachine ratelde verder. Jelle liet zich een kwaliteitsoffer goed smaken en toonde overtuigend aan dat er geen enkele compensatie te bespeuren was. Eenvoudig wikkelde hij af  naar een gewonnen eindspel. De tegenstander van Hans opende de stelling met zijn eigen koning nog in het midden. Dat kon zijn stelling niet verdragen en hij verloor een stuk door een dreigende penning op de koning.

Sten, Selman, Marcel en Jelle

De 4 punten waren verzekerd en daarmee het kampioenschap. De champagne kon koud gezet worden. De feeststemming zat er goed in.

Ook Bas deelde in het succes door een vreselijke druk op de damevleugel uit te oefenen. Hij won een kwaliteit met een penning-vork en mocht snel daarna een punt noteren.

Je zou zeggen, dat werd een eclatante overwinning, maar dat viel toch nog een beetje tegen. Martijn wist zijn eigen toren op a4 helemaal in te bouwen. Zijn andere stukken stonden met lange gezichten toe te kijken hoe de tegenstander over de d-lijn kwam binnen denderen. Dat werd een 0. Mark stond lange heel behoorlijk, maar liet zich in een eindspel met zware stukken flink de kaas van het brood eten. Hij verloor zijn a-pion en daarna ging het van kwaad tot erger.

Hans, Bas, Martijen en een elleboog van invaller Mark

Selman had een prima partij gespeeld en met zwart een pion gewonnen. Door een slordigheid bij het afwikkelen naar een loper-eindspel ging zijn plus-pion echter verloren Daarna werd er snel afgewikkeld naar een eindspel waarin niets meer te beleven was.

Met een 5,2-2,5 overwinning op Leusden heeft Woerden 1 een mooi jaar afgesloten. Alle wedstrijden werden gewonnen. Volgend jaar spelen we in HKA!

Champagne voor het team en supporters!

Daarna was het nog lang onrustig in Woerden…