Woerden bekert verder na winst op PSV

De snelwegen richting het oosten vertoonden vervaarlijk veel zwarte lijntjes. Dat beloofde niet veel goeds voor de Woerdense spelers die in de auto naar Putten tuften. Gelukkig viel het tijdsverlies nog mee door het gebruik van de sluipwegen langs de A12 en kwamen Jelle, Selman en ondergetekende nog om kwart voor 8 aan in het denksportcentrum. Vooruit geschoven post Ed stond daar al geduldig op ons te wachten. We waren de eersten. Van onze tegenstanders was nog geen spoor te bekennen. Die kwamen rond 8 uur binnen druppelen. De vierde speler liet zo lang op zich wachten dat de lijsttrekker van de SGP maar zelf zijn plaats innam op bord 4. Voorwaar geen aderlating voor Putten.

Omgeven door stichtelijke teksten begonnen we aan de strijd tegen de club met de prachtige naam PSV Door Diepte Omhoog. Op papier een minstens gelijkwaardig.

Voor mij was het een weerzien met de speler van het weekend ervoor in de SGS snelschaak competitie voor clubteams. Dat was toen geen succes voor mij, maar traagschaak is toch een gans ander ambacht. Via omwegen kwamen we in een Tarrasch met verwisselde kleuren terecht waarin wit zijn extra halve tempo al snel kwijt had gespeeld. Mijn dame, loper en een toren zwierden over het bord in een onhoudbare aanval die al in 24 zetten de partij besliste.

Op bord 2 kon wit het mat in één
niet meer ontlopen

Ook Ed ging lekker. Zijn tegenstander had vrijwillig het loperpaar opgegeven en moest een passieve stelling verdedigen. Dat vergt een beheersing die hij niet de hele avond kon opbrengen. Hij offerde plots een stuk en kreeg dat niet meer terug. In een stelling met 3 pionnen tegen een stuk, die er florissant uit zag voor Ed, ging hij door zijn vlag.

Jelle zaaide goed in de opening, maar toen hij dacht te oogsten bleek zijn tegenstander stiekem een vreemd zaadje op de a-lijn te hebben achtergelaten. De pion was niet te houden en heel eenvoudig kwam deze tot promotie.

Het was 2-1, maar de Woerdense supporters vreesden niet. Selman rekende alle varianten keer op keer net iets verder door dan zijn tegenstander. Een pion werd gewonnen, daarna een kwaliteit en tot slot werd dit alles terug geofferd om een pion op de zevende rij te krijgen. De promotie was niet meer te stoppen.

Met deze 3-1 overwinning bekert Woerden verder tegen de winnaar van Autovakmeester Schaap Mach – HWP Zaanstad