Woerden verslaat Lekstroom in kwartfinale

“Hallo teamgenoten! De derde bekerwedstrijd spelen wij uit tegen het sterke Woerden.”

Zo ving de uitnodiging van Arie Post aan de teamleden van Lekstroom aan. Uw verslaggever wist hierop de hand te leggen. Woerden was inderdaad favoriet in de kwartfinale van de SGS beker. Op alle borden waren we op papier een stuk sterker.

De avond begon goed. Al snel liet mijn tegenstander Ben Schuddeboom zich verleiden tot een ogenschijnlijk krachtige zet, maar die direct een vol stuk verloor. Enkele zetten later had hij berust in de zinloosheid van het vervolgen van de partij en gaf op.

Het derde bord was al in de kast opgeborgen.

Jelle Wiering zeilde tegen Aart Baas scherp aan de wind, op een gegeven ogenblik wellicht iets te scherp. Gelukkig kon Jelle zich het vege lijf redden en kwam er een dame met ongelijke lopers eindspel op het bord. Gezien de stand op de borden vonden beiden het niet opportuun om de partij al remise te geven. Plichtmatig bleven ze zetten doen, met een schuin oog kijkend naar de overige borden.

Opperste concentratie op de borden 1 en 2

Sten Goes leek direct vanuit de opening groot voordeel te behalen, maar door een onnauwkeurige dame-zet gaf hij Charlotte Moons genoeg tegenspel om er nog een aardige partij van te maken. Langzaam verhoogde Sten de druk op de zwarte koning, die uiteindelijk onder de mat-dreigingen bezweek.

Mede gezien de stand op het eerste bord achtte Aart Baas de tijd rijp om de handdoek in de ring te gooien en bood remise aan.

Selman Ercan, nog herstellende van het zware Noteboom toernooi, kreeg voor de derde maal in drie dagen dezelfde opening op het bord. Deze keer werd het hem door Shariar Kazerooni niet moeilijk gemaakt. Binnen de kortste keren wist Selman een pion te winnen. Hij moest nog wel een tijd een kleine ontwikkelingsachterstand weten in te halen en toen dat was gerealiseerd nam Selman het initiatief over en won.

Zo won Woerden overtuigend met 3,5-05 van Lekstroom. Op naar de halve finale!