Verslag Woerden 2 – DBC 2

Vanzelfsprekend begonnen wij wederom als de favorite/titelkandidaat aan deze wedstrijd met als kanttekening dat DBC 2 een gevaarlijke outsider kan zijn gezien hun gelijkspel tegen de huidige nummer drie Rivierenland 2. Echter kregen wij direct een punt in de schoot geworpen wegens de glansrijke afwezigheid van een van hun spelers, mij kwam ter ore dat het hier ging om een enthousiast schakende Syrische vluchteling die toen hij werd opgehaald pas na een klein kwartiertje duidelijk kon maken dat hij te ziek was om te spelen…Lost in Translation zo te zeggen. Omdat mijn bescheiden voorkomen de tegenstander nogal imponeerde werd besloten om bord 1 op te offeren, nu hoorde ik van mijn vriend Dhr. M. Schröer het leuke verhaal dat in de vergelijkbare Belgische SOS bond alle spelers die aan lagere borden zitten dan degene die afwezig is, automatisch een nul krijgen, dat was in dit geval toch wel 8-0 geweest maar onze bond is toch iets flexibeler met deze regels denk ik. Met de 1-0 op het bord besloot ik om maar wat rond te neuzen en informatie voor dit verslagje te verzamelen.

Aan bord 8 speelde Jan Pool een Hollandsche partij waarbij eigenlijk de gehele wedstrijd alles zo’n beetje in evenwicht was en dus ook bleef, een keurige remise dus en 1,5 – 0,5.

Wim Veelenturf, heen en weer lopend zoals het een echte wedstrijdleider betaamt vergat niet om tussendoor ook enige zetten te doen in een opening die licht leek op het West Ossetisch Trauma-gambiet maar ik kan er natuurlijk naast zitten. In ieder geval kwam het tot een gelijkwaardig eindspel waar de tegenstander na een remise-aanbod van Wim teveel wilde en dus vakkundig werd afgestraft 2,5- 0,5

Bord 6 bracht ons Henk Dankers die (na lang onderzoek mijnerzijds) met e3 d5, c4 kennelijk de Van ’t Kruys opening speelde (nooit van gehoord, snel vergeten…) ook Henk speelde een degelijke partij waar hij naar mijns inziens iets actiever stond maar uiteindelijk ook de vrede moest tekenen dus vandaar de stand 3 – 1

En dan, voor mij de partij van de avond, Ad Goes kwam met zwart in een gesloten Siciliaan in een droomstelling waarbij het leek alsof zijn tegenstander zwart had, Ad had alle ruimte en wist uiteindelijk ook nog de witte dame te vangen, zijn tegenstander spartelde nog lang door maar Ad liet zich niet gek maken (wel blijven noteren Ad!) en schoof het lekker door naar winst. 4-1

Julien Rentrop kwam aan bord 3 tegen de Bird’s opening (f4?!) redelijk vlot in het spel maar kwam door een onnauwkeurigheidje in de verdrukking en ik had hem al bijna opgegeven toen zijn tegenstander een blunder maakte en jammerlijk moest opgeven 5-2

De wildste en vreemdste partij van de avond kwam op bord 2 bij Hans Tuit, zijn tegenstander vertrouwde mij toe dat dit het Jaenisch gambiet van de Ruy Lopez was, in ieder geval offerde Hans zijn loper en nog een paard op en toen dacht ik, die is snel klaar zo. Echter in het vervolg van de partij was zijn tegenstander zo bang voor de druk van Hans dat ook deze stukken in de aanbieding ging doen waarbij zijn laatste stuk tot een winnende aanval van Hans leidde en dus toch de winst, dus de eindstand van de avond was 6-2 met Woerden wederom aan kop en twee punten los komt het kampioenschap nu wel steeds dichterbij.