Enerverende eerste middag online KNSB competitie

De eerste middag in de online KNSB competitie was een spannende gebeurtenis. Niet in de laatste plaats doordat veel schakers voor het eerst geconfronteerd werden door de niet zo duidelijke site van chess.com. En zelfs de wel door de wol geverfde spelers raakten soms het spoor bijster. Jan Pool klikte een keer te weinig en Sten Goes een keer teveel, waardoor we in de eerste ronde met respectievelijk Woerden 3 en Woerden 1 maar met 4 spelers aantraden.

Voor Woerden 3 was dat geen enkel probleem. Met overmacht werd er gewonnen. Inclusief de 2 reglementaire nullen werd toch nog met 6-4 gewonnen van Wageningen 1. Woerden 3 was qua KNSB rating duidelijk de onderliggende partij. Hulde voor dit team! Wellicht dat het vele online spelen op de dinsdag en zondag avond hieraan een bijdrage heeft geleverd. Vooral Frans Janssen maakt online een progressie door die je normaal gesproken slechts bij een 10-jarige tegenkomt.

Wageningen 1Woerden 3uitslag
Janssen, A.W.G. (Anja)Oxener, A. (Aldo)0-2
Hahne, M.G.J.M. (Marcel)Sprong, P. (Pia)1-1
Molen van der, M. (Rinus)Janssen, F.W.V.M. (Frans)0-2
Wieggers, W.S. (Wouter)Halbersma, J. (Jaap)1-1
Vegter, L.J. (Leen)NO2-0

Woerden 1 had er meer last van. Daar werd met met 6-4 verloren van De Raadsheer 1. In de tweede ronde revancheerde Woerden 1 zich tegen SISSA 2 door met 9-1 te winnen.

De Raadsheer 1Woerden 1uitslag
Boogaard, S.L. (Sander)Heijer den, C.A. (Rolinde)1-1
Ginneken van, J. (Jeroen)Jansen, B.J.H. (Bas)1-1
Dongen van, L. (Luuk)Schröer, M.J. (Marcel)2-0
Vriends, J. (Jan)Wiering, J.O. (Jelle)0-2
Ginneken van, J. (Jos)NO2R-0R
Woerden 1 SISSA 2uitslag
Goes, S.F. (Sten)Rookus, S.P. (Sjoerd)2-0
Jansen, B.J.H. (Bas)Muller, S.K. (Kenneth)2-0
Heijer den, C.A. (Rolinde)Bloemhof, R.B.P. (Ruben)2-0
Wiering, J.O. (Jelle)Cleveringa, W.P. (Writser)2-0
Schröer, M.J. (Marcel)Putten van, A. (Anne)1-1

Woerden 2 was wel voltallig aanwezig en speelde een spannende match tegen Rijssen 1. Er werd nipt met 4,5-5,5 verloren.

Rijssen 1Woerden 2uitslag
Timmerman, J.W. (Jan Willem)Lind, J.J. (Jacco)1-1
Hoekstra, M.S.H. (Max)Heer de, H.J.J. (Henk)1-1
Belt van den, M. (Martijn)Pieterse, M. (Mark)0,5 – 1,5
Meulenkolk, G.J. (Jan-Geert)Rentrop, J.J.B. (Julien)1-1
Kruimer, H.J. (Arjen)Tuit, J.H. (Hans)2-0

Graag zou ik hier de links plaatsen naar de betreffende matches, zodat iedereen alle partijen van onze clubgenoten nog eens op het gemak kan naspelen, maar in chaotische chess.com pagina’s kan ik met geen mogelijkheid de gespeelde toernooien terug vinden. (Koos Stolk van de KNSB heeft dit inmiddels als bug gemeld bij chess.com)

Al met al was het een enerverende middag. Helaas konden we niet met zijn allen uit eten gaan na afloop, maar op de Jitsi Meet werd het na afloop toch nog gezellig.

De aanloop problemen kwamen niet onverwacht op zo’n eerste online KNSB middag. De volgende keer zal het ongetwijfeld wat soepeler verlopen.

De 3e en 4e ronde worden gespeeld op zaterdag middag 16 januari.