Woerden plaatst zich voor knock-out fase Online KNSB Beker

Op 3 en 17 april heeft Woerden deelgenomen aan de voorronden van de Online KNSB beker competitie. Dit waren partijen van 10+5 waarin iedereen met wit en zwart tegen dezelfde tegenstander speelde. Het beloofde een zware kluif te worden. Om in de knock-out fase terecht te komen moest Woerden zich bij de eerste 3 clubs scharen in een groep van 6 waar landskampioen LSG en de 2e klasse clubs MSV (Meppel) en Eindhoven ook in zaten. Om een kans te maken was het dus zaak om of MSV of Eindhoven te verslaan.

De eerste ronde bleek MSV direct al een maatje te groot. Met Sten Goes, Bas Jansen, Marcel Schröer en invaller Marcel van Oort werd met 3-5 verloren. Daarna revancheerde Woerden zich tegen Leek door met 5-3 te winnen. De laatste wedstrijd op de eerste zaterdag, tegen Eindhoven, zou cruciaal worden. We mogen wel zeggen dat Bas Jansen het team door die wedstrijd heen heeft gesleept. Hij behaalde een eclatante 2-0 overwinning tegen de 2300+ speler Bas van de Plasche. De rest van het team wist nog precies genoeg puntjes te verzamelen om de nipte 4,5-3,5 overwinning in de wacht te slepen.

Op 17 april nam Jelle zijn plaats in het team weer in. Zoals enigszins verwacht, werd Woerden eenvoudig met 7,5-0,5 opzij gezet door LSG. Alleen Sten wist tegen nota bene GM Jan Smeets een half punt te scoren. Een heel overtuigend halfje overigens. Marcel zag tegen IM Thomas Willemze nog een mat in 16 over het hoofd, maar wist dat onder de tijdsdruk niet te verzilveren. De laatste wedstrijd moest gewonnen worden van Overschie. Na de eerste partijen stond het 2-2. Sten en Marcel hadden verloren en Bas en Jelle gewonnen. Dat leek dus nog een lastige klus te worden. Gelukkig wisten beiden verliezers zich overtuigend te revancheren. Woerden won met 5-3.

Omdat MSV in de laatste ronde won van Eindhoven werd Woerden derde en wist zich daarmee te plaatsen voor de knock-out fase. Op 1 mei 13:00 speelt Woerden op chess.com tegen UVS Nijmegen. Mocht Woerden dat overleven, dan speelt ons team om 15:30 tegen de winnaar van MuConsult Apeldoorn – Promotie.