Woerden 1 – DBC 1

Het was weer een gezellige drukte op de clubavond. Woerden 1 en Woerden 3 speelde thuis en ook de interne competitie was weer goed bezocht, zoals we de laatste tijd wel gewend zijn. Toch was het nog iets drukker dan verwacht. Hoe kwam dat toch? Alles werd duidelijk toen iedereen achter het bord ging plaats nemen. Er bleef een clubje schakers bedremmeld staan, niet wetende wat te doen. Was dit een schaakvariant van de stoelendans? Alle borden waren inmiddels gevuld en er bleven nog wat schakers over. Het bleek het eerste team van Denk en Zet te zijn, die een week te vroeg naar Woerden waren afgereisd om hun wedstrijd tegen Woerden 2 te spelen. Daar had Woerden niet op gerekend en dus moesten ze helaas weer terig naar huis. Daar hadden ze nou de tweede helft van het Nederlands elftal voor gemist.

DBC 1 miste een paar prominente spelers, maar daar waren een aantal goede aanstormende talenten voor in de plaats gekomen. Selman zag er een van tegenover zich. Met omzichtig spel dacht Selman langzaam de druk te kunnen verhogen, maar zijn tegenstander wist een koningsaanval op te zetten die uiteindelijk leidde tot een verloren eindspel voor Selman. Ook Ed kreeg het zwaar te verduren tegen een jong talent. Halverwege stond Ed zelfs drie pionnen achter. We gaven geen cent meer voor de kansen van Ed. Maar Ed rechtte zijn rug, won een pion terug en later nog een. Het eindspel met een pion minder wist hij knap remise te houden. Bas speelde een prima partij. Hij won een kwaliteit en had ook nog eens druk op de koning. Dat werd een overtuigende overwinning. Ook Hans was goed op dreef. Hij stormde met al zijn pionnen richting de vijandelijke koning. Toen het daar helemaal vast was gezet bleek Hans ook op de andere vleugel de overhand te hebben. Zelf speelde ik een degelijk partij tegen de wat frivole openingsbehandeling van mijn tegenstander. Na een pion gewonnen te hebben moest ik alleen oppassen dat ik niet in een toreneindspel met remise kansen terecht zou komen. Dat lukte en ook dat punt was binnen. Sten Goes kwam via een e4 opening in een soort konings indisch achtige stelling terecht. Geen van beide spelers wiste hoe ze verder moesten komen en de vrede werd getekend.

Het was daarmee 4-2 voor Woerden en twee partijen waren nog in volle gang. Olger had weer een stevige stelling neergezet. Het langzaam consolideren en van daar uit een klein voordeeltje uitbouwen is de laatste tijd zijn specialiteit. Ook nu was dat het geval. Olger wikkelde mooi af naar een gewonnen eindspel en haalde soepel het punt binnen. De partij van Jelle had het tegenovergestelde verloop. Na een ingewikkelde openingsfase speelde Jelle zijn tegenstander helemaal van het bord. Tot hij pardoes een volle toren in de uitverkoop deed. De stelling was daarna compleet verloren, maar nog wel gecompliceerd. Onder grote belangstelling bestookte Jelle met een stuk minder de koning van de tegenstander. Die kon zoveel complicaties niet meer verwerken en de aanval sloeg toch nog door.

Daarmee won Woerden met 6-2 van DBC 1 en gaat aan de leiding in de hoofdklasse B.

Voor details zie:  https://sosc.netstand.nl/pairings/view/7085