Woerden verslaat OZU in kwart finale beker

Na de traditionele knuffel met Ed van Eeden, waarmee een wedstrijd met OZU altijd wordt ingeluid, ging de bekerwedstrijd OZU – Woerden van start.

Over mijn eigen partij tegen Jan Maarten van den Boogaart zijn we snel uitgepraat. Beide spelers hadden zich vast voorgenomen geen risico te nemen en de evaluatie zwabberde dan ook de gehele partij dicht bij het nulpunt. In het dame-eindspel was helemaal niets meer te beleven en beide spelers van het wel weer welletjes,

De partij tussen Sten Goes en Ed van Eeden was juist enorm spannend. Sten kwam in eerste instantie lekker uit de opening, maar door twee matige zetten had Ed een levensgevaarlijke koningsaanval gekregen. Ed had de keus tussen een herhaling van zetten en het doorzetten van de aanval. Een direct winst was er niet en toen Ed verzonk in een lang gepeins. Na een half uurtje haalde hij bakzeil en ging voor de herhaling.

Ed Oosterlaken – René ten Bos

Ed Oosterlaken had het met wit moeilijk tegen René ten Bas. Er landde een zwarte pion op h3 en daardoor bleef de koningsstelling van Ed kwetsbaar. Verder had echter de stelling aardig onder controle en ook nog een ruimte voordeel. Beide spelers zagen er verder geen heil meer in en kwamen ook remise overheen.

Selman Ercan – Daniël Kuijper

De partij Daniël Kuijper tegen Selman moest uitsluitsel brengen. De Woerdense spelers hadden er vertrouwen in. Selman had al zijn problemen met zwart opgelost en begin langzaam het initiatief naar zich toe te trekken. Toen Selman de d-lijn helemaal in zijn greep had gekregen, kon het niet meer mis gaan. Ook de tijdnood kreeg Daniel in haar greep. Dat werd teveel en Selman haalde het punt naar Woerden.

Met deze 2,5-1,5 overwinning heeft Woerden zich geplaatst voor de halve finale tegen Doorn-Driebergen.