Woerden wint belangrijke wedstrijd van Moira.

De tweestrijd tussen Woerden 1 en Moira Domtoren 1 in de Hoofdklasse B toont veel gelijkenis met die van vorig jaar. In het vorige seizoen wonnen beide teams alles wat er te winnen was en moest de onderlinge wedstrijd de beslissing brengen. Moira trok toen met een 4,5-3,5 overwinning aan het langste eind. Ook dit seizoen was het een competitie als een pionneneindspel. Beide teams gingen gelijk op in het winnen van hun wedstrijden. Wie zou het eerste tot kampioen dame promoveren? Welk team zou een tempo verliezen in de wedren? Het bleek dat beide teams één maal een tempo verloren. Woerden tegen BSG en Moira tegen OZU.

Nu, in de één na laatste ronde, gingen Woerden en Moira weer in het onderlinge duel uitmaken wie de grootste aanspraak kon maken op het kampioenschap.

Doordat ik vrijwel de gehele partij aan het worstelen was tegen Tjerk Hacquebord, die mij het vuur aan de schenen legde, heeft uw verslaggever weinig aandacht kunnen schenken aan de overige borden. Door af en toe links en rechts te kijken zag ik door de stand van de koningen op de borden hoe de vlag ervoor stond. Bij Hans van Steijn tegen Bart jan Andriessen stond er al vrij vlot een glanzende koning aan de juiste zijde van het bord. Ook bij Jelle Wiering tegen Erik Janse was dat het geval. Bas Verberne speelde tegen Wouter Le Fèvre een degelijke remise. Ed Oosterlaken kon geen vuist maken tegen Kees Verweij en ook daar werd de vrede getekend. Selman Ercan leek even het initiatief te nemen tegen Daan Schönberger, maar moest toch berusten in remise. Rechts van mij werd ik opgeschrikt door een ijzige kreet van verbijstering toen Olger van Donk zag dat zijn vlag was gevallen in de partij tegen Johnny de Kraker. In mijn eigen partij liet ik het nog even helemaal uit de hand lopen, maar in tijdnood zagen beide spelers niet dat voor Tjerk de winst voor het oprapen lag en werden de zetten herhaald.

Er was nog één partij over, die van bord 1, waar Sten Goes de gehele partij weinig kans gaf aan Albertus ten Hertog. Wij omstanders hadden er alle vertrouwen in en Sten liet ons niet in de steek.

Woerden 1 wint dus met 5-3 de van de grote, maar sympathieke, rivaal Moira Domtoren 1. Woerden moet nog wel de laatste slotronde in de gezamenlijke slotronde in De Bilt goed doorkomen, maar een hele belangrijke stap richting het kampioenschap is gezet.

Voor de details zie: https://sosc.netstand.nl/pairings/view/7103