Woerden 1 goed van start in KNSB

Op zaterdag 16 september speelde Woerden 1 de eerste wedstrijd in de KNSB competitie tegen Caissa 2 uit Amsterdam. Toen we Arno Bezemer de zaal zagen binnen stappen, wisten we dat we serieus aan de tand gevoeld zouden gaan worden. Met drie of vier teams die aan het einde van dit seizoen zullen degraderen wordt het vechten om ieder punt. Alle hens aan dek dus.

Sten Goes had de eer om tegen Arno in het strijdperk te treden. Arno houdt ervan om de zaken stevig onder controle te houden en vandaag was dat niet anders. In geen velden of wegen wist Sten enig tegenspel te krijgen. Dus werd het een kwestie van in de touwen hangen en hopen dat je niet knock out wordt geslagen. Misschien was het juist die drang tot controle die Arno ervan weerhield ergens een bres in de verdediging te slaan. Er werd steeds meer stukken geruild. Er restte uiteindelijk een eindspel van een goede tegen een slecht loper, maar alles was zo dicht geschoven dat het wel remise moest worden.

Selman Ercan werd door Abe Willemsma overhoord over zijn kennis in de opening. Selman bleek daar toch nog wat in tekort te komen. Het werd zwoegen met wit. Een geofferde pion werd uiteindelijk terug gewonnen, maar echt lekker was de witte stelling niet. Zwart had compleet gelijk gemaakt en wellicht nog iets meer dan dat. Tot grote vreugde van Selman werd hem remise aangeboden. Het nadenken daarover deed Selman alleen nog voor de vorm.

Marcel Schroer speelde enigszins onverwacht tegen Robert Rikkert. Gelukkig kwam er een variant op het bord die jaren geleden Martin Bottema al eens tegen hem gespeeld had. Helemaal onvoorbereid was Marcel dus niet en de opening verliep dan ook op rolletjes. Robert ging achter een randpion aan maar daarmee raakte zijn toren ernstig verdwaald aan de rand van het bord. Deze toren deed Robert de das om.

Rolinde den Heijer was zojuist terug gekeerd van een zwaar EK in Roemenië en speelde tegen Angelo Spiler, die enkele Woerdenaren nog kennen van een aangenaam schaaktoernooi in Wenen, jaren geleden. Angelo paste een Aikido techniek toe. Hij liet zijn tegenstandster steeds verder naar voren komen en bewoog flexibel mee naar achter. Totdat er zoveel open gaten achter de aanvalslinie van Rolinde waren gevallen dat Angelo een beslissende tegenaanval kon lanceren.

Ed Oosterlaken speelde een beetje onnauwkeurig in de opening en Jos van Ommeren had daarvan kunnen profiteren door Ed een lelijke dubbelpioen aan te smeren. Blijkbaar dacht Jos nog iets beters te zien, maar dat moet een luchtspiegeling geweest zijn. De druk op de stelling van Ed viel weg en Ed ging direct vol in de tegenaanval. Dat duurde niet lang. Binnen enkele zetten kwamen de koning en dame van Jos zo in het nauw dat opgave nog de enige optie was.

Voor mensen met een hartkwaal is het kijken naar de partijen van Bas Jansen niet aan te bevelen. In de partij tegen Martin Bottema had Bas een prima stelling opgebouwd, die nog eenvoudig zonder risico versterkt kon worden. Nou, dan ken je Bas nog niet. Er moest natuurlijk een paard op h7 geofferd worden, zonder dat andere stukken ook maar enigszins in de buurt van de vijandelijke koningsstelling waren. Met een van pijn vertrokken gezicht liepen wij van zijn bord weg. En toch…tja toch wist de virtuoze Bas daar toch weer iets van te maken. Het werd een wilde partij waar Base mogelijk zelfs de winst heeft gemist maar die uiteindelijk in remise eindigde.

Bas Verberne was tegen Avni Sula met zijn gebruikelijke duw en trekwerk bezig. Veel was er niet aan de hand en wij hadden er alle vertrouwen in dat Bas zich prima zou handhaven. Een hoofdschuddende Bas kwam langs lopen. Er was blijkbaar iets mis gegaan. We wensen Bas veel succes met de voorbereidingen van Prinsjesdag en hopen dat die berekeningen wat accurater zullen zijn.

Jacco had een fijn variantje klaar liggen om zijn jonge tegenstandster, Jule Cordes, eens flink het vuur aan de schenen te leggen. Jacco kreeg een heerlijke stelling met volledige controle en aanvalskansen. Even knepen wij onze billen dicht toe Jule nog wat mat dreigingen in de stelling wist te weven, maar Jacco had gelukkig alls gezien (ja toch?) en het punt kon Jacco niet meer ontgaan.

Daarmee won Woerden 1 met 4,5-3,5 van Caissa 2. Zie https://knsb.netstand.nl/pairings/view/14790