Woerden naar ronde 2 van de KNSB beker.

Voor de eerste ronde van de KNSB beker was Woerden ingedeeld tegen PSV/DoDo. Het lijkt bijna een traditie te worden dat wij tegen deze vereniging worden ingedeeld. Het maken van een afspraak voor eind oktober bleek lastig. PSV speelt graag op zaterdag en de vier Woerdense musketiers gaan in oktober aan een toernooi in Menton deelnemen. Door de flexibele instelling van PSV lukte het toch. Het werd zaterdag 14 oktober. Op die dag togen vijf Woerdense spelers naar Putten. Ook Olger van Donk ging die kant op, echter om aan de overkant van een van de borden plaats te gaan nemen.

Marcel Schröer speelde op bord 4 met wit tegen Rogier Dijk, die tijdens de partij croissants en puddingbroodjes met jam zat op te peuzelen. Dat is nog geen gemakkelijke zaak en binnen de kortste keren zat de jam niet alleen op het brood. Op het bord werd Marcel verrast door f5 en wist daar niet goed raad mee. Zijn voordeel ging langzaam verloren. Dat verleidde Rogier tot een erg ambitieuze opzet, waarbij marcel een belangrijke pion rond de zwarte koning mocht slaan. Dat gat werd Rogier later funest. Marcel was er als de kippen bij om daar gebruik van te maken en won de partij.

Sten Goes speelde met wit tegen Ewoud ’t Jong op bord 2. Sten zette goed druk op de zwarte koningsstelling en wellicht daarom besloot Ewoud lang te rokeren. Sten ging direct ten aanval en gooide op een zeker moment de knuppel in het hoenderhok met een schijnoffer van een loper. Met een serie krachtige zetten sloopte Sten de koningsstelling. Ewoud trachtte nog te vluchten in een eindspel van paard + loper tegen dame, maar de dame van Sten was zo sterk en de stukken van Ewoud dermate ongecoördineerd, dat er geen houden meer aan was. Ook Sten won.

Op bord 3 was het een Woerdens onderonsje tussen Ed Oosterlaken met zwart tegen de Woerdense clubkampioen Olger van Donk. De dames gingen snel van het bord en er ontstond een eindspel waarin Olger het loperpaar had, maar waarin de pionnenstructuur behoorlijk was vastgelegd. Ed drong met zijn toren binnen en wist die van Olger buiten zijn eigen stelling te houden. Het leek er goed uit te zien, maar dat bleek toch schijn. Toen Ed de door Olger aangeboden torenruil vermijdde, was het Olger die met zijn toren binnen wist te dringen. Dat niet alleen, ook zijn koning stormde naar voren. De rest was voor Olger een eitje.

Selman Ercan mocht het op bord 1 opnemen tegen Kevin van Brummelen. Na wat schermutselingen daagde Selman Kevin uit om de complicaties op te zoeken door ogenschijnlijk een stuk in de aanbieding te doen. Dat was bij Kevin niet aan dovemansoren gericht. Maar Selman had het scherp uitgerekend en kwam een pion voor te staan. Daarna moest hij met een wat ongelukkig geplaatste toren nog wel een tijdje op eieren lopen, maar toen de stofwolken waren neergedaald had Selman de pion stevig in handen. Sterker nog, hij wist een dame-eindspel te bereiken met zelf twee pionnen meer. Er gingen daarna natuurlijk heel wat zetten overheen, maar zoals zo vaak in dergelijke situatie, beslechtte een onvermijdelijke dameruil uiteindelijk de partij.

Voor de details, zie: https://knsb.netstand.nl/pairings/view/15968

Met deze 3-1 overwinning overleeft Woerden de eerste ronde van de KNSB beker. In de tweede ronde wacht ons de winnaar En Passant – Hoogland.