Winterkost lekker hapje voor Ed

Zondag 25 februari, tijd voor het jaarlijkse Winterkost tournooi. Tournooi ja. In plaats van toernooi, want, dit was de schrijfwijze die Jan Bulk meestal hanteerde. Na overleg met bestuur, oud-organisator Carl Schoor en tweelingbroer Fred, werd besloten om de naam van Jan aan dit toernooi te verbinden. We zagen Jan het schaakspel namelijk gebruiken om sociale activiteiten te ontplooien. Hij nodigde mensen uit bij hem thuis, ging spelen bij zieken en zorgde voor schaaktafels in de openlucht, om samenkomen te stimuleren. Het Winterkost tournooi was bij uitstek ook zo’n gelegenheid, waar hij oud clubgenoten van zowel onze club als zijn vorige clubs uitnodigde om met zijn allen een aangename dag hebben.

Ook deze editie was weer zeer succesvol te noemen. Leuke, gezellige deelnemers, waarvan ongeveer de helft een grote reis had gemaakt om dit evenement mee te maken. Veel terugkerende gezichten, helaas ook enkele vaste deelnemers die er dit keer helaas niet bij waren. In de ochtend werden na koffie met cake 4 partijen snelschaak gespeeld. Partyservice Smolders verzorgde het uitstekende winterkostbuffet, waar door iedereen ruim op aangevallen werd. In de middag werd onder het genot van hapjes en drankjes geschaakt met een rapid tempo.

Er werd in de schaduw van dit gemoedelijke tafereel ook een stand bijgehouden. Natuurlijk werd er op de topborden op het scherpst van de snede geschaakt. (zoals Marcel Schröer het zo mooi verwoordde in mijn partij: “ik claim de partij niet, maar ik heb nu wel gewonnen…”). Ed Oosterlaken won deze editie, met 7 punten uit 8 partijen. Jacco Lind en Marcel Schröer volgden op een half puntje. De vrijwilligers (wedstrijdleider Jacco Lind en barvrouw Annemiek Roos) werden onder applaus beloond voor hun inzet, waarna ook de winnaar, de beste “deelnemer van buiten” en de beste dame met een lekker flesje wijn werden beloond. Voor volgend jaar is het goede voornemen om dit evenement gewoon weer te organiseren.

Check de volledige uitslag om te zien waar je zelf, of jouw favoriet geëindigd is.