Woerden kampioen 3e klasse KNSB

Vlak voordat de wedstrijd tegen SHTV zou aanvangen ontvingen we een telefoontje. Jelle en Sten waren ruim van tevoren gearriveerd bij de de speelzaal van Schaakhuis. De verkeerde club dus. Ze waren nu op weg naar de juiste locatie. Veel kan er mis gaan tijdens een schaak competitie, maar deze hadden we nog niet gehad. Gelukkig kwamen Jelle en Sten, enigszins rood aangelopen, nog net op tijd binnen lopen.

De openingsfase was voor Woerden. Wie schaakklok kan lezen kon dat al constateren. Met name op de eerste borden was het verschil groot. Rolinde en Sten hadden zo’n half uur voorsprong op de klok, terwijl ze nog steeds op hun geheugen aan het schaken waren. De meeste borden stonden er wel florisant voor. Zeker Jelle en Jacco hadden een stelling om je vingers bij af te likken.

De partij die het traagst begin was het eerst klaar. De tegenstander van Marcel had in een op en neer gaande strijd veel tijd moeten investeren. Dat deed hem zo tegen de tijdcontrole de das om. In een stelling die steeds scherper werd zag hij een dodelijke dame zet over het hoofd. Daarna kon Marcel de partij snel beslissen.

Alle andere partijen gingen door tot na de eerste tijdcontrole. Voor het verloop van de partijen verwijs ik graag naar het fraaie uitgebreide verslag van de wedstrijd op de site van SHTV: https://www.schaakcombinatiehtv.nl/nl/content/eerste-team-verliest-van-woerden. Beter dan in dat verslag kunnen wij het niet verwoorden.

Eénbordsperspectief

Nog voordat de match voorbij was vernamen wij dat Paul Keres 3, onze naaste concurrent die ons al sinds de derde ronde op de hielen zat, vrij verassend had verloren van Zukertort 2. Winst bij SHTV zou betekenen dat Woerden 1 al kampioen zou zijn. Met een 3,5-3,5 stand ging het dus nog om de laatste partij. Gelukkig zag die er goed uit. Bas stond 2 en later zelfs 3 pionnen voor. Het was slechts wachten tot het moment dat zijn tegenstander het welletjes vond. Even later werd ging het punt voor Woerden en was het historische feit daar: voor het eerst in het bestaan van Woerden promoveert het eerste team naar de 2e klasse van de KNSB.