Woerden 2 degradeert

Woerden 2 speelde op 23 maart de laatste ronde van de competitie, uit tegen LSG 4. Iemand had uitgerekend dat als we met 7-1 zouden winnen en andere teams hun sportieve plicht deden, we ons best nog konden handhaven. Dat was meer een grapje. We hebben zaterdag het aller slechtste resultaat van het seizoen neergezet. Het werd 7,5 – 0,5, alleen Leen verloor niet.

In volgorde van binnenkomst:

Marjolein
Theunissens tegenstander zei na afloop dat het allemaal theorie was. En die kende hij dus wél en zij níet. Na 19 zetten en een dubbel stukoffer stond ze mat. Gelukkig had ze deze keer daarom wel tijd om wat foto’s te maken.
Julien
Rentrop speelde met zwart tegen Rick Derksen. De opening was bekend en hoewel Julien er goed uit dacht te komen, kwam hij toch zeer onder druk te staan. Na een aantal zetten waren er penningen van zowel loper en toren op de dame. Een idee om eruit te komen bleek niet te kloppen. Wit won met een combinatie een paard met daarbij een betere stelling en de partij.
Henk
De Heer vindt dat hij uit het houten tijdperk komt en hierbij een foto van zijn stelling. Hij dacht hier een half uur na, terwijl hij na tien sec. al wist dat hij d5 ging doen. Hij ging ervan uit dat zwart moest nemen (exd) waarna wit 6 paard zetten kan doen. Er is er maar één goed, winnend: Pg5. Het lukte hem niet het te berekenen (waarschijnlijk door dat houten tijdperk…).

Leen
De Jong mocht met wit tegen een oude bekende, met de statistiek in zijn voordeel. Na een gelijk opgaande strijd leek de zwarte positie wat gebonden. Leens wat twijfelachtige vervolg had zwart kunnen afstraffen met een pionoffer om in het centrum binnen te kunnen komen. Maar gelukkig zag zijn tegenstander het niet en deed hij een remiseaanbod met een andere, ‘mindere’, zet. Dat werd meteen geaccepteerd.
Sjaak
Oosterlakens opening met wit verliep naar volle tevredenheid. Vervolgens wilde hij – achteraf gezien – te snel het centrum definitief in bezit nemen, maar zijn tegenstander nam het initiatief over. Sjaak verloor een pion maar dacht tegenspel te creëren door een moeilijke combinatie op te zetten, waarmee hij de zwarte dame het leven erg zuur kon maken. Een mooi schijnoffer van het paard van zijn opponent dwong echter dame ruil af. Al met al bleef Sjaak dus een pion achter en in het eindspel maakte zwart geen fouten meer.

Annie
De Jong lukte het na een gelijke opening niet om een goed plan te vinden. Met meer geduld had zij voor een meer positionele opzet moeten gaan maar in de partij zorgde zij met een stukoffer op h6 voor een verrassende koningsaanval. Volgens de computer leverde dat een klein nadeel op, maar dan moet je het vervolg wel goed doen, wat helaas niet gebeurde.
Chris
Klaassen kwam wat later binnen, nadat hij veel te veel parkeergeld had uitgegeven terwijl het op zaterdag gratis parkeren was daar in Leiden. Het werd dus geen fijne middag. Tijdens de partij bleek zijn koningsaanval optisch bedrog, verloor hij zo links rechts een pion en was hij uiteindelijk kansloos tegen de twee verbonden vrijpionnen van zijn tegenstandster.
Olivier
Huizers tegenstander Henk van der Scheer zette zijn partij bescheiden op met d4, Pf3 en Lg2. Olivier probeerde zo snel mogelijk stukken te ruilen en zijn zwaktes op te lossen maar overzag daarbij een tactisch grapje. Hij kon de verloren pion nog terugwinnen maar moest daarvoor allerlei positionele concessies doen en Henk brak er aan alle kanten doorheen. Die rating van 1876(!) en zijn droom van 1900 ligt nu aan gruzelementen. Het is een hard gelag.

Samenvattend: Woerden 2 heeft 64 partijen gespeeld, acht daarvan werden gewonnen, 21 keer werd het remise en de overige 35 verloren we. Topscorers waren Leen met vier (waarvan twee winstpartijen) uit acht en Hans van Steijn, met twee gewonnen partijen uit vijf wedstrijden. Hans en Leen zijn ook de enige twee met een TPR ruim boven hun eigen ELO.

Maar… gelukkig barsten we op de club van het aanstormend talent en gaan er meer goede spelers ook extern spelen. Het zal volgend jaar dus ongetwijfeld een stuk beter gaan!