Het Woerdense loperpaar verliest van BSG 3

Zaterdag de 13e. Woerden toog naar Bussum om daar de wedstrijd tegen BSG 3 te spelen. Woerden, middenmoter, tegen BSG3, bijna hekkensluiter. We waren favoriet. Voor Woerden stond er niets meer op het spel. Helaas speelde BSG 1 een uitwedstrijd waardoor er geen GMs te bewonderen waren. We speelden in de mooie zaal onder het dak waar ik jaren geleden tijdens het BSG open nog eens tijdens de partijen een vogeltje heb zien rond vliegen. (huiskamervraag: welk jaar was dat?)

Hans en Henk speelde een klein thema-toernooitje. Na 7 zetten hadden ze, met verwisselde kleuren, exact dezelfde stelling op het bord. In beide gevallen wist zwart er met voordeel uit te komen. Bij Henk, met wit, was het daarna snel afgelopen. Hans wist een eindspel met een pion meer te bereiken.

Bas speelde een voorbeeldige partij. Binnen de kortste keren stond hij in een dame-loos middenspel een paar tempi voor en gebruikte die door met zijn torens binnen te dringen en pionnen op te eten. De rest speelde Bas overtuigend uit.

Jelle speelde een degelijke partij. Iets te degelijk om op winst te kunnen spelen. Hij had te dogmatisch te veel van zijn loperpaar verwacht, aldus Eddy Sibbing, die Jelle achteraf nog even een lesje gaf.

Jim had steeds een vrij scherpe stelling op het bord. De pionnen meerderheid op de damevleugel leek Jim goede kansen te geven. Maar de opmars van de vrije c-pion stokte. Ondertussen kwam het centrum en ook Jim’s koningsstelling gevaarlijk open. De witte lopers scheurden daar doorheen en Jim’s koning werd opgerold.

Waar het bij Ed mis is gegaan is mij enigszins ontgaan. Volgens zijn eigen woorden koesterde hij te veel het loperpaar (alweer dat loperpaar) woordoor hij zijn stelling veronachtzaamde.

Zo rond de tijdscontrole namen Jelle en ik de balans op. We stonden dan wel met 3,5-1,5 achter maar op de borden zag het er goed uit. Selman stond een stuk voor, Hans nog steeds een pion. Over mijn eigen stelling wist ik te melden “deze stelling ga ik niet meer verliezen”. Famous last words.

Selman daarna won vlot, zoals verwacht. Hans ook. Selman hield op Whatsapp de fans op de hoogte. Over mijn stelling: loperpaar plus actievere stelling. Moet goed komen. Een drama vond plaats op mijn bord met een 3,5-3,5 stand. Er kwam een dame mijn stelling binnen die een belangrijke pion wist te verorberen. Ik besloot later te vluchten in een dame-eindspel met een pion minder. Dat was niet de juiste beslissing. Mijn tegenstander speelde het voortreffelijk uit.

BSG 3 versloeg Woerden met 4,5-3,5