Woerden naar finale SGS beker

Vrijdag 6 mei speelde Woerden de halve finale van de SGS bekercompetitie tegen En Passant. Zoals gebruikelijk op de vrijdag avond in Bunschoten, werden we door een rijdende viskraam geëscorteerd naar het schaak-walhalla, het leuke torentje van En Passant. En Passant stond, net als Woerden, in vol ornaat aan de start. Met de Vedders op de eerste twee borden mocht En Passant zich duidelijk favoriet noemen. Vooraf hadden we ingeschat dat de kansen voor Woerden met name op de laatste twee borden lagen. Het pakte anders uit.

Nadat ik met zwart in de opening twee varianten door elkaar had gehaald, legde Richard Vedder mij behoorlijk het vuur aan de schenen. Ik kon niet meer rokeren zonder een pion te verliezen. Gelukkig wikkelde Richard op een manier af die hem inderdaad de pion opleverde, maar waardoor mijn zware stukken een stuk actiever werden. Binnen een paar zetten stond zwart zelfs uitstekend. Richard bood remise aan en gezien de ongunstige verhoudingen op de klok koos ik eieren voor mijn geld.

Sten (on fire) Goes greep met wit Henk Vedder vanaf het begin naar de keel. Ten koste van slechts een pion zorgde Sten ervoor dat de zwarte koning geen veilig heenkomen meer kon vinden. Al snel daarna sloot het matnet zich. Het was werkelijk weer een klein meesterwerkje van Sten.

Dat was een enorme opsteker voor Woerden: 1,5 punt voor Woerden op de eerste 2 borden. Een goede uitgangspositie voor Selman en Ed om de match naar ons toe te trekken.

Selman en Ed moeten het nu waarmaken.

Op bord 4 had Ed Oosterlaken het in een onschuldige variant aanvankelijk niet moeilijk tegen Robin Reichardt. Er werd vlot afgewikkeld naar een compleet gelijk eindspel. Consolidatie zou, gezien de stand op de overige borden, een uitstekende strategie zijn geweest. Maar Ed wilde meer. Daarbij verzwakte hij zowel zijn koningsstelling als ook de zevende rij. Die combinatie werd Ed fataal.

Daarmee was de stand weer gelijk en kwam alle druk op de schouders van Selman Ercan terecht. Net zoals enkele jaren geleden speelde hij een cruciale partij tegen de altijd wat laat aan het bord verschijnende Dick de Graaf. Indertijd liet Selman zich in tijdnood verschalken. Nu hield hij het echter volledig onder controle, ook nadat hij een belangrijke pion had weten te winnen. Ook de tijd sprak in het voordeel van Selman. In een wanhopige speurtocht naar complicaties viel de vlag van Dick.

Daarmee werd de stand 2,5-1,5 voor Woerden en gaan we door naar de finale!

Voor het verslag van En Passant, zie: http://www.schaakclubenpassant.nl/nieuws.php?id=1708

Voor de gedetailleerde uitslagen, zie: https://sosc.netstand.nl/pairings/view/7001