Woerden 1 kampioen van HKB

In 2012 was Woerden 1 voor het eerst in de historie kampioen geworden van de promotieklasse van de SGS. Het gaf destijds recht op de landelijke competitie. Daar wist Woerden zich niet te handhaven. Het team viel toen uit elkaar, sterke spelers vertrokken in vele windrichtingen en Woerden 1 leidde enkele jaren een kwijnend bestaan. Nadat de KNSB competitie was uitgebreid en daardoor voor alle niveaus toegankelijk werd en de KNSB spelers ook toegelaten werden tot de regionale competitie, kwamen de verloren zonen weer terug op het oude honk. Woerden 1 promoveerde vlot naar de hoofdklasse van de SOS en blies daar aardig op de trompet, maar kon niet echt meedingen om de eerste plaats. Nadat meer sterke spelers zich in Woerden aandienden, kwam daar vorig jaar verandering in. Door een nipte nederlaag in de laatste ronde tegen concurrent Moira Domtoren, eindigde Woerden 1 op de 2e plaats. Er zat meer in. Dat was duidelijk.

Dit seizoen werd het weer een tweestrijd tussen Woerden en Moira Domtoren. In de eerste ronden wonnen beide teams alle wedstrijden. Moira maakte een misstap in ronde 4 tegen Oud Zuylen en Woerden moest in ronde 7 het onderspit delven tegen het verrassend sterk opgekomen BSG. De onderlinge match in ronde 8 moest de doorslag geven. Die wist Woerden overtuigend te winnen. In de laatste slotronde was een gelijkspel tegen het niet te onderschatten Doorn-Driebergen voldoende voor het kampioenschap. Beiden teams moesten twee basis spelers missen. Het verschil tussen Woerden en Door-Driebergen is, dat Woerden kan putten uit een aantal uitstekende invallers.

foto: Pia Sprong

Hans van Steijn gaf tegen Peter Egelie het goede voorbeeld. Peter had zich met zwart wat passief opgesteld. Hans wist een overweldigend pionnen centrum neer te zetten en walste daarmee over zijn. Tegenstander heen, zoals wij hem dat de laatste tijd al vaker hebben zien doen. Toen Hans een tweede pion wist te bemachtigen geloofde zijn tegenstander het allemaal wel en gaf op. Ook de partij van Rolinde den Heijer tegen Rick van Drie duurde niet heel lang. Rolinde grabbelde tegen heug en meug een discutabele kwaliteit mee. Haar tegenstander wist dat echter niet af te straffen en daarna werd het alsnog een eenvoudige overwinning.

foto: Dionne Gesser

Olger van Donk had met zwart van Guido Grünbauer een klein pionnen centrum kado gekregen. Olger zette dat centrum om in een degelijke aanval en wist daardoor een stuk te winnen en het punt binnen te halen. De parti van Bas Verberne tegen Han de Wit had in eerste instantie hetzelfde verloop als de partij van Olger. Ook hij wist met zwart de overhand in het centrum te bemachtigen. In een gewonnen stand liet Bas de toekijkers op internet nog behoorlijk peentjes zweten door zijn klok vervaarlijk dicht bij de 0 te laten komen, maar hij wist alles toch netjes binnen de tijd af te ronden.

foto: Dionne Gesser

Daarmee werd de tussenstand 4-0 voor Woerden en was het kampioenschap binnen.

Op de overige vier borden werd nog een harde strijd gestreden, al ging het hier slechts nog om de persoonlijke eer.

Leen de Jong had tegen Gert Legemaat een geweldige stelling opgebouwd. De over van Gert op b7 was compleet begraven. Hoe het dan toch zo mis heeft kunnen lopen, daar zijn de geleerden nog steeds over in discussie. Ook bij Ed Oosterlaken leek het in eerste instantie goed te gaan. Hij stond een pion achter, maart had daarvoor een heel actieve stelling gekregen. Dat moet goed gaan, zou je zeggen, maar dat ging het niet. Uiteindelijk bleef Ed de pion achter staan en verpieterde de activiteit. Het eindspel was uiteindelijk niet meer te houden.

foto: Dionne Gesser

Selman Ercan kwam tegen Erik Corneth prima met wit uit de opening. Erik bood echter taaie tegenstand en wist zelfs het initiatief iets naar zich toe te trekken. Het had hem echter wel veel tijd gekost. Naarmate de tijd op de klok verminderde werd het spel van Erik onzekerder en Selman wist daar uiteindelijk met een kleine combinatie van te profiteren. Marcel Schroer speelde een scherpe partij tegen Eric Bies. Na een tactische fase had Marcel zijn stelling met behoorlijk positioneel voordeel kunnen consolideren, maar hij dacht nog even een pion met schaak mee te kunnen grabbelen. Dat gaf Eric de mogelijkheid tot een prachtig kwaliteitsoffer waarna het witte voordeel volledig was verdampt. Marcel deed nog wel een poging, maar het leidde allemaal not niets en de vrede werd getekend.

foto: Pia Sprong

Met deze 5,5-2,5 overwinning op Doorn-Driebergen is Woerden 1 nu kampioen van de hoofdklasse B van de SOS competitie, met twee punten voorsprong op Moira Domtoren 1.

foto: Henk van Lingen